Știm sau nu limba română?

             Ieri am văzut și eu acel minunat document afișat pe site-ul Universității „Ștefan cel Mare” – studenții din Basarabia trebuie să demonstreze că știu limba română. Acum, părerile sunt împărțite atât în rândul studenților din Republica Moldova, cât și în a celor din România. Unii sunt pro, alții sunt contra. E și normal să existe o diferență de opinie. Eu voi expune aici strict părerea mea vis-a-vis de această problemă. Pentru că este o problemă. Nu mi se pare normal să dau un examen de limbă română din moment ce în Moldova am studiat 12 ani în limba română. Că mai vorbim cu accent sau cu rusisme e altceva. Și să vă explic de ce – rusismele fac parte deja din vocabularul limbii române de dincolo de Prut, fie că vrem noi sau nu. E un fenomen social normal (din păcate) în cazul contactelor lingvistice, indiferent dacă acesta este în Basarabia sau în altă țară. Un exemplu elocvent e Spania unde limba catalană, aflată în contact cu limba castilană (spaniola standard) a preluat de la aceasta anumite structuri morfologice și cuvinte. Acest lucru însă nu este un motiv întemeiat să supui unui examen înjositor miile de studenți veniți la studii în România. Știu că vor apărea păreri și argumente contra părerii mele, dar spuneți-mi voi, cei din România, aveți cumva dificultăți în a ne înțelege pe noi, basarabenii, atunci când ne exprimăm oral sau scris?
              Am făcut 4 ani de studii de limbă și literatură română, alți 2 de masterat și încă 2 de doctorat în lingvistică, iar un asemenea „test de competență lingvistică” pentru limba mea maternă mi se pare cea mai mare jignire care mi s-a adus vreodată. Am lucrat în mediul universitar și am întâlnit studenți români din România care nu știau că înainte de „dar” și „iar” trebuie să pui virgulă, nu știau să formeze corect timpurile verbale (mai ales perfect simplu și mai mult ca perfectul) și să utilizeze articolele genitivale. Și, din păcate, aceștia sunt astăzi profesori de limbă română. De ce să arătăm cu degetul și să vedem paiul din ochiul celuilalt, când mulți dintre români nu vorbesc corect limba lor. Atunci când ai pretenții, trebuie să fii tu impecabil, ceea ce nu e posibil din moment ce persoana care a scris acel document a scris „romîn” în loc de „român”. De ce să vedem rusismele basarabenilor, când grădina cu unguri e ...atât de aproape!

Pentru SpreVest


4 comentarii:

  1. Este ca si cum ai spune ca monopolul limbii romane este detinut de statul roman.
    Pai si ... nu este?
    Eu iti inteleg nemultumirea, Lulu. Ea este justificata in cazul tau si in foarte multe cazuri. Insa din pacate Romania este unicul stat din lume in care romana este limba oficiala.
    Universitatile din Anglia impun teste de limba engleza si/sau an pregatitor de limba engleza tuturor studentilor staini, cu exceptia celor proveniti din tari in care limba engleza este limba oficiala.
    In conditiile in care in RM ar fi fost romana limba oficiala acel anunt ar fi devenit cu mult mai ridicol decat este deja.

    RăspundețiȘtergere
  2. Desi cunosc basarabeni care vorbesc impecabil limba romana (cu sau fara accent, asta conteaza mai putin), cunosc si basarabeni pe care, de multe ori, imi este destul de greu sa-i inteleg.

    Ideea este alta. Daca merg sa studiez in Marea Britanie, trebuie sa dau un test de competenta lingvistica, desi m-as putea intelege cu oricine pe-acolo, chiar daca vorbesc o engleza de balta.

    Romania si Republica Moldova sunt doua state diferite, deci politicile se aseamana foarte mult cu politicile dintre alte doua state diferite (Romania si Marea Britanie, de exemplu).

    Cred ca Romania a facut destule pentru a avea o relatie cat mai buna cu Republica Moldova. Jignitoare au fost, insa, dorintele unora de dincolo de Prut pentru ca limba oficiala a statului moldovenesc sa fie moldoveneasca (si nu romana). In acest caz, le poftesc pe domniile lor sa dea test de competenta lingvistica daca vor sa vina pe la noi.

    Trecand peste ironii, masura mi se pare usor aberanta, birocratica si inutila.

    RăspundețiȘtergere
  3. Faptul că în constituția RM limba oficială e moldoveneasca se știe că este o greșeală și o aberație. Toate mediile academice, președintele interimar, Mihai Ghimpu, chiar și controversatul Marian Lupu, TOȚI știm foarte bine că vorbim limba română și nu moldoveneasca, care nici nu există ca limbă naturală.

    RăspundețiȘtergere
  4. OK. Mi-ar placea, ca roman, sa se remedieze aceasta greseala din Constitutia RM. Insa, atata timp cat in Constitutia RM se afla aberatia respectiva, mi se pare demn din partea Romaniei sa solicite testarea competentelor lingvistice pentru basarabenii care vor sa-nvete in Romania. Nu vorbim aici doar despre aberatii si utilitatea unor masuri, vorbim si despre politica, asa cum se vorbeste cand vine vorba despre orice state independente din lume.

    RăspundețiȘtergere