Ce nu a reușit Stalin, va reuși Dodon

Dacă aș avea putere, aș scoate Partidul Comunist în afara legii. Apoi mă gândesc - chiar de i-aș scoate, rămân suficienți comuniști în alte partide politice. Îi putem scoate pe toți în afara legii? Nu. Citeam în presa de dincolo de Prut că patriotul Dodon se promovează electoral cu acorduri muzicale. Mai mult decât atât - nu doar campanie muzicală, ci și una ideologică, una care mă face să plâng de mila moldoveanului și de a mea inclusiv. Cred că toți ați auzit deja faimoasa piesă Iubesc Moldova, cântată de „moldovenii” adevărați care, culmea, îmbrăcați în costume populare românești, la ceteatea Sorocii, construită de Ștefan cel Mare, promovează activ  moldovenismul.



Este acolo în videoclip o duduiță care cântă suav De ce să înveți o altă limbă în străinătate? Eu aș completa Când poți s-o înveți la tine acasă... mai ales că „nația moldovenească” se dovedește a fi o mare iubitoare a limbii și culturii lui Pușkin, dar când vine vorba de propria limbă și cultură se face că plouă... Limba noastră o vorbim stâlcit, dar avem grijă de alte limbi „străine”... 
Dodon, marele finanțator al camapniei ne asigură că aceasta este una „socială” și nicidecum politică (el ne asigură, nu eu!). Cred că doar întâmplător toți din videoclip sunt îmbrăcați în tricouri roșii, nu din considerente politice și electorale. Dar ce știu eu? Și tot întâmplător jumătate din melodie e în rusă. Mă întreb în care țară normală o minoritate de aproape 6% beneficiază de atâtea drepturi lingvistice? Eu nu pot da nici un exemplu similar, deși, se pare, că sunt sociolingvist. Poate știți voi?
Nu-mi mai adresez retorica întrebare de ce populația de rând nu se revoltă împotriva unei astfel de profanări a tradițiilor și simbolurilor românești? E stupid să vezi un tânăr în costum popular românesc, lătrând în limba rusă (scuzată fie-mi expresia!).
Așa că, draji moldojeni, ce n-a reușit Stalin, va reuși probabil Dodon. Națiunea și limba moldovneascî sunt pe cale de apariție...

P.S. Cât de idiot sună în rusă  „Ștefan Velichyi”... cred că sărmanul Ștefan i-ar ciurui pe toți de-ar putea să se trezească din morți.

2 comentarii:

  1. Comuniștii (nu cei ai lui Voronin sau Dodon) au născocit un popor și o limbă inexistentă. Deci, indiferent că sunt de culoare verde, roșie sau albastră, promovează moldovenismul și îndobitocesc populația și așa bătută-n cap...

    RăspundețiȘtergere
  2. Un cometariu ceva mai intarziat. Dar cred sa fie primit de Lulu. Mai ales ca presimt eu, acest comentariu, o sa fie altfel decat stie Lulu ca o faceam eu aici. Dar tocmai sunt dupa o serie de comentarii si polemici si dupa o serie de lecturi care m-au suparat si indarjit.
    Ma incearca de ceva timp un semntiment de ... mi-e greu sa-l definesc .. sa zicem de "zadar", de "inutil", ba chiar de "tradare". O tradare a asteptarilor mele dar si a firescului. Cel putin tradarea firescului meu. Am inceput sa ma obijnuiesc ca exista mai multe "firescuri". Dar imi e greu sa ma acomodez cu "firescurile" altora. Asa ca pentru dezambiguizare voi numi sau voi trata ca firesc numai ceea ce se-nscrie firescului meu.
    Sper sa nu te superi Lulu pe mine. Voi vorbi putin despre o durere a mea. Despre o dezamagire. Atunci cand voi rosti "basarabeni" sau RM ma voi referi la ceea ce predomina. Stiu ca exista oameni ca tine, oameni ca Grigore Vieru. Oameni altfel .. dar care mi-as fi dorit sa nu fie alfel. Mi-as fi dorit ca ei sa fie o regula. Iar ceea ce acum predomina sa fie "altfel-ul".
    Ma doare ca nu pot zice moldoveni majoritatii celor dintre Prut si Nistru. Pentru mine moldovean este acela care gandeste in limba lui Stefan, acela din care limba romana "curge" spontan, ca un "foc ce arde", vorba poetului. Limba romana si romanismul s-au degradat la Chisinau in ultimii 20 de ani. Pare paradoxal dar e adevarat. Se consuma mult film in limba rusa. Multa muzica ruseasca. Multa informatie ruseasca. Imi zicea cineva din Chisinau, deunazi, ca e fortat sa faca asta pentru ca spatiul romanesc este deficitar la capitolul asta. Hmmm. Sa inteleg ca eu care nu am acces la universul cultural si informational rusesc (nu cunosc limba rusa, desi poate mi-ar fi placut) sunt un neinformat si un neculturalizat!? Sau mai degraba la Chisinau (si in intreaga RM) reflexul este de a privi mai intai spre Moscova?
    Cred ca Romania a facut o mare greseala recunoscand in 1992 independenta Rep. Moldova. Si mai ales independenta ei in conditiile folosirii numelui de Moldova, parte integranta a patrimoniului cultural romanesc. Acest lucru se intoarce acum impotriva Romaniei. Dodon deja emite pretentii asupra Moldovei lui Stefan. Se viseaza sef peste o gubernie ruseasca de la Carpati la Nistru. Nu l-am auzit insa niciodata vorbind despre bucata de Moldova aflata in Ucraina. A, da... Era sa uit! Moldovenilor dintre Carpati si Prut "li se incalca dreptul la limba si la istorie". Ei nu stiu ruseste ... sic ..., nici nu gandesc in ruseste. Cei din Ucraina sunt aranjati bine. Au scoli ucrainiene, deci sunt moldoveni adevarati.
    Nu ti se pare Lulu ca ne departam tot mai tare de ceea ce ne-am fi dorit candva? Nu ti se pare ca romanofobia e tot mai puternica in RM? Pot admite ca serviciile rusesti lucreaza din greu in RM in sensul dezinformarii. Dar mai stiu ca in RM in ultimii 20 de ani oamenii au libertatea de a deschide ce carte doresc ei, de a accesa ce web site doresc. Exista acces neingradit la informatie. Cine vrea sa cunosca este liber sa o faca. Lipseste in schimb dorinta ... dorinta de a stii cine esti, de unde ai venit ... Un om care nu si-a definit trecutul nu are viitor.
    Pentru mine Basarabia devine o dezamagire tot mai mare. Mai mare si cu atat mai dureroasa cu cat o parte mare din sufletul meu e acolo.

    RăspundețiȘtergere