Libertatea oricărui popor

Căutând astăzi materiale pentru articolul la care lucrez, am dat peste aceste minunate rânduri. Vechi de mai bine de un secol și jumătate, dar mai actuale ca niciodată.

...e bunul lui cel mai înalt; și naționalitatea e libertatea lui cea din urmă. Ce preț mai are viața lui, după ce și-a pierdut tot, care-l face demn ca să mai fie pe pămînt? (...) Să nu ne vindem țara și limba, căci pierzîndu-se odată, nu se mai poate cîștiga; Uniți-vă cu poporul toți, preoți, nobili, cetățeni, ostași, învățați să vă consultați asupra mijloacelor reînvierii naționale, pentru că toți sînteți fii ai aceleiași mame și cauza este comună; țineți cu poporul toți, ca să nu rătăciți, pentru că poporul nu se abate de la natură; nici nu-l trag străinii așa de ușor în partea lor, cum îi trag pe unii din celelalte clase, care urlă împreună cu lupii și sfîșie pe popor dimpreună cu aceștia; nu vă abateți de la cauza națională de frica luptei; cugetați, că alte popoare s-au luptat cente de ani pentru libertate. Însă cînd vi se va părea lupta cu neputință, cînd se vor ridica greutățile asupra voastră ca valurile mării turbate asupra unei văi, cînd va dezlega princepele întunericului pe toți necurații și-i va trimite, ca să rupă legăturile frăției voastre și să vă abată de la cauza și amoarea gintei noastre la idolii străini, aduceți-vă aminte atunci, cu cîtă însuflețire și bărbăție, s-au luptat străbunii noștri din Dacia pentru existența și onaorea națiunii noastre.

Simion BĂRNUȚIU, 1848

17 comentarii:

  1. Da, cumplit de actuale! Cum faci insa sa-i unesti pe cei atat de blazati,indiferenti si dezinteresati de soarta natiei romane?
    Cu doua decenii mai-nainte Tudor Vladimirescu spunea: "PATRIA ESTE NORODUL, IARA NU TAGMA JEFUITORILOR"!Daca nu sunt prea indiscret, care e tema (titlul) articolului la care lucrezi?
    Oricum succes si spor la treaba! Sper ca ai ascultat "ION FARA DE MORMANT".C.

    RăspundețiȘtergere
  2. Lucrez la un articol ceva mai amplu despre Politicile lingvistice in Uniunea Sovietica. Am dat intamplator de aceste cuvinte, puse ca un motto la un alt articol. Multumesc pentru urari :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Noi nu putem sa luptam. Si pana la urma sa luptam pentru ce? In ultima vreme am vazut mari diferente intre Romanii din Romania si cei din Basarabia. Am invatat la bcuresti 3 ani, si as putea afirma clar ca suntem diferiti. Eu una vreau doar s apot vorbi Romana, atat. Asta imi trebuie ca sa ma simt integra la mine acasa. vreau sa se declare limba de stat Roamana. Pot sa declare si rusa ca limba adiacenta, nu ma supar, pt ca de-a lungul istoriei, vrem nu vrem suntem multe nationalitati in MD, avem de toate si tre sa ne respectam unii pe altii.

    RăspundețiȘtergere
  4. Cosanzeana, respectul reciproc trebuie sa fie si...reciproc! Nu doar noi, basarabenii, sa-i respectam pe etnicii minoritari, ci si ei pe noi. Apoi, indiferent daca avem o bucata de trecut in comun, ei sunt minoritari deci ar trebui sa aiba minimul de respect pentru tara in care traiesc si sa vorbeasca limba bastinasilor. Doar a vorbi Romana nu-i suficient. In principiu, nimeni nu te impiedica sa o vorbesti, nu? In constitutia RM avem o singura limba oficiala, deci suntem un stat unilingv. De ce o multime de documente, cereri, etc. sunt inca in limba rusa? Reiese ca avem un bilingvism voalat care, te asigur, e mai periculos decat cel declarat. A declara pur si simplu oficial limba romana e doar un lucru formal si insuficient. E nevoie de mai mult.
    Lupta nu e ceva agresiv. Poti lupta si cu un cuvant, cu o lacrima.

    RăspundețiȘtergere
  5. Consinzeana, ca tot ai stai 3 ani in Buc... care sunt aia mai buni ? :P
    Basarabenii sau "rominii" ? :P

    RăspundețiȘtergere
  6. @penoz mi-am facut foarte putini prieteni printre Romanii din Romania. Parq tot la basarabeni ma trage mai tare :)

    RăspundețiȘtergere
  7. cosanzeana, faptul ca ai probleme de adaptare sociala, asta este un motiv sa nu-ti doresti unirea ?

    Aveam in facultate 2 colegi, basarabeni, care vorbeau numai in rusa cand eram si noi de fatza. Erau ciudati rau, nici nu putea fi vorba sa se apropie vreun "romin" de ei si sa intre in vorba.
    Nu puteam sa-i sufar... imi venea sa-i bat cap in cap toata ziua.
    Din cauza la doi idiotzi din-astia sa nu-mi doresc eu unirea cu Basarabia ?

    Te inseli ! Vreau unirea cu voi asa cum sunteti... buni sau rai, destepti sau idioti, bogati sau saraci, diferitzi sau asemanatori... suntem romani la urma urmei... ce muschii mei ?

    RăspundețiȘtergere
  8. imi place abordarea, penoz :) stii vorba matusii "bun, rau da-i Gheorghe al meu!" sustin cauza :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Multumesc Lili, si ma bucur ca te-ai obisnuit cu stilul meu oarecum "ciudi" :).
    Pacat insa, ca altii nu prea ne dau concursul.

    RăspundețiȘtergere
  10. Eu sunt de nationalitate româncă și mereu am declarat asta, am vorbit româna și acum o vorbesc și o vb foarte bine. Dar unire oricum nu vreau, și cred că mulți români nu o vor, și nici nu cred că va fi vreodată posibil. Oricum o să vedem la referendum. O să se facă și unul în RO presupun, atunci o să vedem ce și cum. Nu sunt o luptătoare pro și contra, doar că mă aranjeajă o relație amicală între țările noatre, poate chiar mai mult, dar nu vreau o țară :) de bine de rău așa simt eu

    RăspundețiȘtergere
  11. "Dar unire oricum nu vreau, și cred că mulți români nu o vor"

    Eu sunt convins ca cei care se declara romani, vor unirea.
    Tu esti un caz extrem de atipic. Stau si ma intrem ce esti de fapt in realitate. Oare ce pui de KGB-ist zace in tine ?


    "doar că mă aranjeajă o relație amicală între țările noatre, poate chiar mai mult, dar nu vreau o țară"

    am inteles... vrei ca Moldova sa suga in continuare la doua tzatze... la Romania si la Rusia. Asta nu se poate. La un moment dat va trebui sa alegi.

    "de bine de rău așa simt eu"

    Stiu... ai avut de grija sa ne informezi pe mai multe forumuri ca asa simti tu.
    Ma asteptam insa la un raspuns prin care sa motivezi de ce simti asa... altul decat cel ca suntem diferiti... care mi se pare stupid.

    Oricum, nu e frumos din partea ta. Ti-ai depus actele pentru cetatenie, probabil te vei bucura de avantajul de a calatori in toata Europa fara viza si pasaport, dar Romaniei ii intorci spatele. Nu se face asa.
    As fi preferat sa fii "moldoveanca" in cazul acesta.

    RăspundețiȘtergere
  12. Mie mi-ar place sa calatoresc la Florenta impreuna cu Lulu si sa stam acolo vreo saptamana: sa ne plimbam pe strazi ,prin muzee si magazine iar seara la restaurant sa servim friptura de vacuta,vin Montepulciano iar apoi sa vorbim politica la o ceasca de cafea privind cu nesat la ochii si buzele sale senzuale...

    Lulu,poate ca prietenul tau va fi inspirat citind acest mesaj si iti va face o surpriza in sensul de mai sus :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Hi, hi :)) interesanta sugestie. Subtil ii voi sugera iubitului. Mi-ai ghicit intentiile, primavara aceasta voi merge la Florenta, doar ca singura de data aceasta :) adica doar cu sora mea. Oricum e o companie foarte placuta :)
    As inlocui friptura de vacuta cu una de pui, dar n-as refuza vinul. De politica sunt satula, dar as discuta despre literatura sau viitor. Si as rosi ingrozitor de tare de s-ar "holba" cineva mereu la ochii si buzele mele :(
    Anonimule, la ore atat de tarzii nu-i bine sa zugravesti imagini atat de placute, mai ales unui om care invata si studiaza la ora aceasta. Nu de alta, dar nu ma mai pot concentra, dorindu-mi si mai mult sa ma odihnesc. Somn usor, Anonimule!

    RăspundețiȘtergere
  14. Monsieur Anonyme, (le dragueur incontesté et incorrigible, souventes fois remarqué sur cet intéressant blog), a nuitamment mis sur pied un plan très réfléchi et complet de séduction, voire de conquête ! Déjà, toutes les conditions sont mises en oeuvre pour déclarer sa flamme à Lilia, à savoir le voyage à Florence, les occupations culturelles dans la journée, et même le menu gastronomique au restaurant ! Malgré tout, je contaste qu'il y a une contestation pour ce qui est du rôti. Quoi qu'il en soit, Monsieur Anonyme, est incontestablement un homme organisé et précautionneux, qui mériterait de toute évidence d'atteindre le but amoureux qu'il sait fixé ! Il se donne beaucoup de mal. Pourquoi donc le décevoir ?! Cependant, il faut bien remarquer qu'il ne vous fait pas connaître s'il paie le voyage et les frais de séjour ? Ce qui, au demeurant, serait contraire à la bonne règle. Ceci, d'autant plus que les Français disent souvent, en pareille situation : "Quand on aime, on ne compte pas". En fait, la ville italienne renommée pour les rencontres amoureuses, est Vérone. Je me suis rendu à Florence, il y a quelques années, au mois de mai, et je dois dire que j'ai été formidablement enchanté de mon séjour. Néanmoins, les hôtels sont très coûteux...Chose normale, c'est une ville touristique prestigieuse.

    RăspundețiȘtergere
  15. rene, vous pouvez prendre ma bite wrestle?

    RăspundețiȘtergere
  16. Din ce discurs al lui Simion Barnutiu este textul asta ? De la Blaj din 24 martie 1848de la prima adunare nationala a romanilor de acolo sau tot de la Blaj din 3/15 mai acelasi an ? Uite alt fragment la fel de fain :

    De 17 sute de ani se lupta geniul roman in indepartata Dacie cu toate turmele barbarilor si ancora aceasta a tinut nava romana in contra tuturor valurilor , de nu s-a scufundat in abizul pieirii cu barbarii impreuna"

    RăspundețiȘtergere
  17. Solovastrule, e o bucatica din discursul din 24 martie 1848. Adevar a grait gura romanului acesta!

    RăspundețiȘtergere