Grigore Vieru – poetul și sufletul românilor din Basarabia



            Acum 20 de ani copiii din Basarabia deschideau cu drag primul lor Abecedar în limba română, cu alfabet latin. După mai bine de jumătate de secol, limba română revenea la ea acasă, în Basarabia, în fiecare școală, pe stradă, dar mai ales în sufletele noastre. Doar cei care au simțit cu adevărat cât de mincinoasă ne fusese până atunci existența, au putut aprecia la adevărata valoare minunea care ni se întâmpla.

            Acel prim Abecedar, intitulat Albinuța ne-a fost dăruit cu dragoste de Grigore Vieru. Cu poeziile sale am crescut, am adormit seară de seară cu melcul singuratic, le-am recitat cu drag de ziua mamei sau de ziua limbii române. El a scris despre toate, dar cel mai frumos a reușit să încondeieze în fiecare vers sufletul basarabenilor. Nici un poet român n-a cântat mai frumos și totodată atât de simplu făptura iubită a mamei. Și poate că nici un poet român n-a cântat cu atâta jale și dor durerea de a fi lipsiți de limba maternă.

            Am putea spune multe despre Grigore Vieru. Am putea evoca anii în care a luptat cu penița și cuvântul pentru revendicările noastre identitare, când a luptat împotriva rușinii de a ne numi limba – moldovenească, o invenție sovietică odioasă. Grigore Vieru a fost unul din puținii și extrem de puținii oameni de cultură din Basarabia care s-a remarcat nu doar prin curajul sau talentul literar incontestabil, dar și prin simplitatea caracterului său. L-am văzut doar de 2 ori, dar de fiecare dată am fost uimită de blândețea și rara înțelepciune a vorbelor sale.

            Ca filolog mi-e rușine să recunosc și să remarc faptul că tocmai Grigore Vieru este studiat prea puțin în școlile din Basarabia și deloc în cele din România. Mi se pare o nedreptate de neiertat. Datorită oamenilor ca el, astăzi dincolo de Prut se mai vorbește limba română și nu suntem niște rătăciți. am putea să-l comemorăm și 100 de ani și tot degeaba ar fi. Poeziile, discursurile publice, articolele sale ar trebui să se regăsească în cărțile de istorie și de limbă română pentru că ele sunt simbolurile noastre culturale, sunt îndemnurile către dreptate, pildele de adevărată dragoste umană și de prețuire a patriei, a identității și a limbii noastre.

            Doar așa ar rămâne în amintirea noastră, a tuturor românilor, îndrumătorul și luptătorul poet născut la Pererîta. Plecarea lui de acum 2 ani ne-a lăsat mai puțini în lupta pentru reafirmarea noastră identitară. Dar ne-au rămas pentru totdeauna învățăturile sale, un exemplu extraordinar de sacrificiu și dragoste umană. 
   
Pentru SpreVest.ro

5 comentarii:

  1. Grigore Vieru -

    Trei culori
    Straine pofte ne-au rapit
    Cand via dulce, cand ogorul,
    Dar nimeni nu a izbutit
    Din piept sa smulga Tricolorul.
    Fusese vremea mult prea crunta,
    Si-atat ne-a ars de dansul dorul,
    Ca azi ne strangem si la nunta
    Si la botez cu Tricolorul.
    Trei culori si-o singura iubire
    Romaneasca,
    Trei culori si-o singura vorbire
    Romaneasca!
    Trei culori si-o singura credinta
    Romaneasca,
    Trei culori si-o singura fiinta
    Romaneasca!

    Atat de minunat scanteie,
    De crezi ca de pe bolti albastre
    L-a rupt Hristos din curcubeie
    Si l-a dat romanimii noastre.
    E cald sub el ca sub o rana
    Ce-a chinuit Mantuitorul,

    E cald in Tara cea Stefana,
    Ne incalzeste Tricolorul.
    Trei culori si-o singura iubire
    Romaneasca,
    Trei culori si-o singura vorbire
    Romaneasca!
    Trei culori si-o singura credinta
    Romaneasca,
    Trei culori si-o singura fiinta
    Romaneasca!


    Vanatorul de forumisti KGB

    RăspundețiȘtergere
  2. SCRISOARE DIN BASARABIA

    de Grigore VIERU

    Cu vorba-mi stramba si pripita
    Eu stiu ca te-am ranit spunand
    Ca mi-ai luat si grai si pita
    Si-ai navalit pe-al meu pamant.
    In vremea putreda si goala
    Pe mine, frate, cum sa-ti spun,
    Pe mine m-au mintit la scoala
    Ca-mi esti dusman, nu frate bun.

    Din Basarabia va scriu,
    Dulci frati de dincolo de Prut.
    Va scriu cum pot si prea tarziu,
    Mi-e dor de voi si va sarut.
    Credeam ca un noroc e plaga,
    Un bine graiul cel slutit.
    Citesc azi pe Arghezi, Blaga
    Ce tare, Doamne,-am fost mintit!
    Cu pocainta nesfarsita
    Ma rog iubitului Isus
    Sa-mi ierte vorba ratacita
    Ce despre tine, frate,-am spus.
    Din Basarabia va scriu,
    Dulci frati de dincolo de Prut.


    Va scriu cum pot si prea tarziu,
    Mi-e dor de voi si va sarut.
    Afland ca frate-mi esti, odata
    Scapai o lacrima-n priviri
    Ce-a fost pe loc si arestata
    Si dusa-n ocna la Sibiri.
    Acolo-n friguroasa zare,
    Din drobul mut al lacrimei
    Ocnasii scot si astazi sare
    Si nu mai dau de fundul ei.
    Din Basarabia va scriu,
    Dulci frati de dincolo de Prut.
    Va scriu cum pot si prea tarziu,
    Mi-e dor de voi si va sarut.


    Vanatorul de forumisti KGB

    RăspundețiȘtergere
  3. Dacia preistorica-Documentar

    http://www.youtube.com/watch?v=gngw1V3f79g&feature=player_embedded

    RăspundețiȘtergere
  4. Lulu,sigur vei gasi fascinante dovezile istorice prezentate de acest profesor univesitar,intr-un documentar aproape necunoscut de pe TVRCultural.Calitatea imaginii e foarte proasta dar nu asta conteaza ci dovezile prezentate.

    Istorie - Imperiul Geto-Dacic

    Partea 1

    http://www.youtube.com/watch?v=YRwWu2UbaYc&feature=related

    Partea 2

    http://www.youtube.com/watch?v=ZCrAnqIrxhc&NR=1

    RăspundețiȘtergere
  5. Unde era HOTARUL DE RASARIT al DACIEI?

    Uite ce se spune despre scrisoarea catre Senatul Venetziei adusa de catre UNCHIUL bunelului nostru Stefan cel Mare si Sfant, Ion Tzamblac,dupa batalia de la VALEA ALBA .
    Iata cum se vorbeste despre RE-DOBANDIREA CRIMEEI!
    RE-DOBANDIREA!
    Si acum ne batem pentru ...Transnistria???
    Vei vedea ca pana si americanii sustin acelasi lucru CRIMEEA era in DACIA!

    Istorie - Imperiul Geto-Dacic
    Partea 3

    http://www.youtube.com/watch?v=ePEHKnOeDzI&NR=1

    RăspundețiȘtergere