Sărbătorile pe „vechi” sau pe „nou”...

      - Da noi om veni diseară cu uratul la tine!
      - Ia lăsați, eu țin sărbătorile pe stil nou, ca toți oamenii...


      Era să mă pricopsesc cu urători aseară. Nu că nu mi-ar fi dragi oamenii care voiau să vină, dar toată nebunia aceasta a sărbătorilor pe stil vechi sau pe stil nou, mă scoate deja din minți de ani buni. Mai exact de când am început să locuiesc în România, acum 11 ani. La început eram confuză, nu mai știam care sărbătoare e și eu de care parte ar trebui să fiu. Explicațiile au venit pe parcurs și mai în detaliu la disciplina „Istoria religiilor” pe care am făcut-o în liceu timp de un an (profil de istorie-științe sociale, deh!). Altceva însă voiam să scriu. Ceea ce se întâmplă în Republica Moldova cu sărbătorile e cel puțin ilar și prostesc. Desigur, știți că sunt mai multe țări care săbătoresc după stilul vechi, dar eu mă voi referi doar la Basarabia pentru că asta mă interesează. 
      Deci noi, moldovenii, sărbătorim pe 31 decembrie revelionul cu șampanie, mâncare de se rup picioarele meselor, cumătri, nași, prieteni prezenți. Doar, na! trecem în noul an cu tot fastul necesar. Apoi pe 7 ianuarie sărbătorim Crăciunul pe stil vechi. Eu deja de mulți ani îl sărbătoresc pe 25 decembrie. Iar pe 14 ianuarie iar intrăm în noul an, sărbătorind sf. Vasile pe stil vechi. Și tot așa. De câțiva ani (nu tare mulți) mai multe biserici, parohii, sate (spuneți-le cum vreți) au „trecut” sub jurisdicția Mitropoliei Basarabiei care aparține de Mitropolia României și a (re)adoptat calndarul normal. Printre aceste localități s-a numărat și satul meu de baștină. N-aș vrea să vă spun că bătrânii din sat, încă îndoctrinați și adepți ai lui Alexei al Moscovei, s-au dus la preot acasă și i-au devastat casa ca adevărați vandali. Mai târziu, ca să-și arate voinicia, au mai spart și geamurile bisericii, așa în semn de protesc față de trecerea pe stil nou...
       Fără să vreau trebuie să recunosc faptul că în Moldova lucrurile aproape întotdeauna merg pe dos sau cu întârziere. Când oamenii normali, civilizați sărbătoresc Nașterea Domnului, la noi se taie porcul, iar gospodinele muncesc pe rupte să se pregătească de revelion. Când oamenii normali ies deja din vacanță și din verva sărbătorilor, revenind la serviciu, școală, facultate etc. noi sărbătorim Crăciunul, mâncând pe săturate și invitând toți cumătrii la sindrofie.
        Nu-i problema în cumătri, ci în atitudinea ignorantă a moldovenilor, în nepăsarea de care dau dovadă în privința lucrurilor care-i definesc ca societate. Noi mereu suntem divizați, indiferent despre ce vorbim - religie, identitate, limbă, istorie, societate. Chiar și în atitudinile societale sau politică. Oare chiar ne place să fim astfel sau e o atitudine generată de comoditate sau de nepăsare? 
         Deși târziua, și părinții mei au început să sărbătorească Crăciunul normal, pe 25 decembrie. Eu cred că o schimbare poate fi benefică societății moldovenești trebuie doar un pic de voință, de curaj și de un moment în care am pune piciorul în parg și am spune „Până aici!” Eu n-aș vrea să-mi educ copiii în spiritul multiplelor sărbători, ale multiplelor identități pe care le avem, a multitudinii de limbi pe care le vorbim...


3 comentarii:

  1. Şi ce crezi că biserica e vinovată? Nu, nicidecum... eu ştiam că suntem cam conservatori, luînd în considerare că ne dorim reîntoarcerea în comunism, dar chiar pînă la atît, încît să spargi geamurile preotului şi a bisericii... şocant, şi cam cum îţi închipui această trecere? Cred că în contextul societăţii noastre este necesar să treacă ceva timp... dar aici e vorba şi de o pregătire, şi de o trecere nu doar de dragul că anul nou cade în post, ci de o trecere coordonată cu biserica locală, deci dacă trăieşti în Ro. ţine cum face biserica de acolo, dacă trăieşti în Moldova ţine cum face biserica oficială - Mitropolia Moldovei, defapt şi cea a Basarabiei tot e pe stil vechi conform regulamentului intern. Dar dacă serios, moldovenii nu se supără, căci cum spune o vorbă populară, pe care o parafrazez: "Două sărbători nu strică, două bătăi strică". Cel mai deranjant nu e că unii ţin pe nou şi alţii pe vechi ci că mai sunt unii, majoritatea moldovenilor care cad de acord cu fraza de mai sus, şi împacă toată lumea sărbătorind şi pe nou şi pe vechi, ceea ce nu are nimic legătură cu biserica ci doar cu mesele festive... aşa că noi încă suntem în sărbători, spre fericire sau spre regret...
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  2. @Veaceslav, Biserica e o unealtă a religiei. Și, din păcate, în R.Moldova, biserica e din ce în ce mai coruptă și distorsionează unele ritualuri religioase în ultimul hal. Ceea ce Iisus a interzis în templu, adică vânzarea și comercializarea a oricăror obiecte, astăzi se vând în orice biserică. Revenind la discuția noastră, cred că în primul rând mai marii bisericii trebuie să se pună de acord în privința calendarului. Desigur, schimbările vin încet și se produc în timp, doar că e nevoie de un punct de plecare.

    RăspundețiȘtergere
  3. E uşor să critici... Biserica din R.M spre deosebire de cea din Ro. trebuie să i-ai în considerare faptul că ea nu primeşte nici un leu de la stat, poate de asta exista unele taxe, şi dacă în Ro preoţii primesc salariu în RM - nu, deci toata întreţinerea se face din banii aduşi de enoriaşi, aşa că nu analiza doar suprafaţa lucrurilor.
    Dacă mai marii mîine cad de acord, ceea ce nu cred ca e un lucru greu, luînd în considerare faptul că au studii şi înţeleg că calendarul nu e o dogmă, iar schimbarea nu se va produce atîta timp cît preoţii ies în RM cu predici de genul stilul nou este eretic şi nu mai ştiu cum... mai sunt şi muulţi conservatori din populaţie care nu ar accepta schimbarea şi s-ar produce ruptura, chiar în cazul în care cei "mai mari" s-ar înţelege. Aşa că problema e de mentalitatea generaţiilor.

    RăspundețiȘtergere