Niște civilizați, domnule!

       În zona în care locuiesc este un supermarket. Nimic ieșit din comun, desigur. Dar mizeria din jurul acestuia lasă de dorit și nu face deloc cinste unui oraș european ca Suceava. Am stat astăzi 10 minute, nici mai mult, nici mai puțin, pe o bancă în fața magazinului. În cele 10 minute, am numărat 13 elevi mai mari sau mai mici care au aruncat ambalaje, bonuri fiscale, pungi direct pe jos. Tot în cele 10 minute, 3 pensionari au făcut exact același lucru. Vi se pare normal?

    



 De ce oare ne mai plângem că suntem o țară de inculți, că e mizerie și că avem o mentalitate arhaică? Dacă fiecare dintre noi, în particular, ar da dovadă de puțină educație, respect față de sine și față de ceilalți, dacă am fi mai puțin egoiști, s-ar mișca lucrurile și în țara aceasta „europeană”.








 Acum câteva zile a trebuit să mă cert cu unul din vecini care a scos preșul pe geam și la scuturat de la etajul 4 direct în capul trecătorilor și, desigur, umplând cu praf și cu gunoaie celelalte apartamente din preajmă care aveau geamurile deschise. Dacă nici cei mai mintioși, mai în vărstă n-au suficientă educație și bun simți, ar trebui să am pretenții de la elevii care aruncă gunoaie pe jos?

Fraza deja consacrată (și idioată) „Trăim în România și asta spune totul” este doar o scuză de 2 bani din partea celor care nu vor să-și schimbe propriul comportament, mentalitatea și egoismul de care dau dovadă. Ei înșiși sunt cei care pe stradă te-ar putea îmbrânci dacă se grăbesc, ți-ar închide ușa în nas, știind că ești în spatele său, te-ar putea înjura din orice motiv, ar scuipa ca un nemernic pe stradă și ar da muzica tare în Dacia lui, ascultându-l extaziat pe Salam sau Guță. Asta e România modernă și europeană?





10 comentarii:

  1. AURELIAN:Nu stiu cum sunt moldovenii din Basarabia,in schimb stiu ca moldovenii dintre Carpati si Prut sunt mari iubitori de gunoaie .Eu am facut liceu militar unde peste 80% erau moldoveni;ei bine,desi eram 25 de insi in camera,moldovenii obisnuiau sa arunce resturile de mancare,sosete si chilotzi uzati in mijlocul camerei unde zaceau uneori zile in sir ;mirosul rezultat era pestilential dar pentru ei era distractiv! Acum 2 ani,am vizitat un cunoscut de-al meu la Montpellier,unde traia cu o moldoveanca din Botosani; stateau cu chirie,dar aveau tot ce le trebuia in materie de mobilier casnic; l-am intrebat pe omul acesta cat au cheltuit cu achizitionarea paturilor,fotoliilor si aparaturii electro-casnice; iar el mi-a raspuns ca moldoveanca lui rascoleste in fiecare zi ghenele de gunoi din Montpellier unde gaseste tot ce au nevoie...Am fost apoi,tustrei,la plaja la Palavas,iar femeia aceea nu se putea abtine sa nu adune obiecte uitate de alti turisti...

    RăspundețiȘtergere
  2. Aurelian, vorbesc acum de locuitorii orașului Suceava, indiferent că-s români sau turci. Fac parte din această societate, deci fiecare dintre ei e responsabil de gunoaie. Întâmplarea ta din Montpellier mă șochează, dar mă aștept la orice :)
    Și eu am fost în Montpellier cu o bursă la universitatea Paul-Valery. E un oraș minunat și foarte curat. Dar cred că ai remarcat și tu acest lucru.

    RăspundețiȘtergere
  3. AURELIAN:Asa este,Montpellier este un oras foarte placut,cu cladiri monumentale dar si imobile de apartamente foarte noi,frecventat de multi tineri ,oamenii erau f politicosi raspunzand zambind la orice intrebare,cafenelele din centru din Place de la Comedie erau pline toata ziua; am observat si multe cupluri mixte de albi si negri cu copii mulatri:) Per total,un oras civilizat spre deosebire de majoritatea oraselor de la noi.
    La fel ca si tine,am studiat si eu un an la o universitate franceza;acolo, pot spune ca mi-am completat in mod semnificativ educatia, am invatat ca trebuie sa respecti pe ceilalti,sa respecti munca altora, sa cauti sa impui respect pentru persoana ta si munca ta; mi-am reasezat sistemul de valori. Cu siguranta ca,daca fiecare roman ar studia un an in Franta,tara noastra romaneasca ar progresa enorm in scurt timp pe toate planurile.Garantat 100% :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. asa este, montpellier este un oras cum nu este altul in toata lumea, buricul civilizatiei mondiale, ca sa nu mai spunem de onor franta cu al sau mizerabil paris....
      hai las-o moarta, sunt si acolo ca peste tot in lumea asta mizerii, atat umane cat si ne-umane, mirosuri pestilentiale si zgarieturi de retina, numai ca unii incearca totusi sa le ascunda, sa pastreze mostenirile... noi in schimb ne mandrim cu mizeriile, asta fiind una dintre diferente...

      ... mai iesiti naibii din cercul vicios romania - franta - spania - italia, ca mi s-a acrit... ei doar au invatat sa faca un lucru pana la capat, nu sa il lege cu sarma.

      Ștergere
  4. Aurelian, ai perfectă dreptate. Cred totuși că noi, românii, suntem conștienți de carențele noastre de educație, de respect sau comportament public, pur și simplu parcă n-am vrea să fim așa cum trebuie. Fiecare din noi e conștient că e urât să arunci ambalaje pe stradă, că e nepoliticos să scuipi gumă de mestecat pe stradă, că e scandalos să scoți preșul pe geam și să-l scuturi peste capul sau hainele oamenilor. Oare chiar ignoranța și lenea e atât de mare?

    RăspundețiȘtergere
  5. Lulu,spune-i lui TAVARISCI "Aurelian" ca GOSPODINELE BUCOVINENE sunt renumite in toata Tara NOASTRA Mama ROMANIA.
    Comportamentul evocat de "Aurelian" se potriveste perfect cu barbaria TZIGANILOR.
    Manipulare de doua kopeici....

    RăspundețiȘtergere
  6. De renumita ospitalitate a tzaranilor bucovineni ai auzit?
    De laptele renumit din Tzinutul DORNELOR,
    de "poale-n brau" ai auzit tavarisci "aurelian"?
    Da de "alivenci",de "tochitura",de OUA INCONDEIATE?
    Nu prea se incadreaza in portretul MIZERABIL pe care l-ai facut ROMANCELOR moldovence,nu?
    O putoare care scurma si rameaza ca o scroafa nemancata prin gunoaiele STAPANILOR FRANCEZI,asta e ROMANCA moldoveanca pentru tine?
    Lilia draga,de ce il lasi SA ABEREZE???
    Da de cozonacii moldovenesti stii ceva?
    Dar de tzaranii bucovineni care sunt ,alaturi de cei maramureseni ultimii care merg la biserica impreuna cu nevestele,duminica, IN ALBUL COSTUM POPULAR NATIONAL?
    Ai fost la Sfanta Manastire Putna?
    Dar casele mandre infipte in muntzi ale moldovenilor de la Gura Humorului la Campulung ,Vama si Vatra Dornei le-ai vazut?
    Asa ti se pare tie ca sunt construite de niste "PUTORI nespalate" si lenese?
    Ai fost gazduit macar o noapte intr-o pensiune sau gospodarie bucovineana?
    Ai vazut CE RUFE ORBITOR DE ALBE sunt pe sforile de rufe din curtile si pridvoarele tzaranilor?
    Ai vazut claile de fan aranjate cumintzi in siruri ordonate pe povarnisurile OBCINELOR bucovinene?

    ASTIA SUNT ROMANII bucovineni tavarisci "aurelian".MANDRIA ROMANIEI

    E bine ca ai numele unui imparat roman care a plecat CU UN SUT IN FUND din Dacia noastra STRABUNA.Si culmea,chiar buneii nostri,ai ROMANILOR moldoveni,DACII LIBERI CARPI,cei dupa al caror nume s-au botezat si CARPatzii,i-au izgonit pe OCUPANTZII ROMANI din Dacia.
    Imparatul Aurelian a primit exact ce merita si comentariul tau DEZGUSTATOR despre ROMANII moldoveni.
    Lilia este ca de obicei,FOARTE DELICATA,inclusiv cu cei care au cele mai manipulatoare comentarii.

    Vanatorul de forumisti KGB

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Frate, dar tu chiar ai o problema... meri de te cata, onor domn' vanator.

      Las-o moarta ca macane... gunoaie si animale umane is raspandite peste tot in tara... la fel ca si oameni gaspodari si curati.

      Mandria Romaniei?... luati-va la tranta cu timisorenii, care-s fruncea... ne-au murit dracului laudatorii!

      Ștergere
  7. Anonimule, ce să spun? Cu siguranță Aurelian nu a avut deloc intenția să abereze și să denigreze moldovenii din România. Exemple precum ale lui există peste tot. Eu am avut o colegă de cameră în liceu (bucovineancă și ea) care nu-și spăla niciodată lengeria intimă, iar la sfârșitul săptămânii o punea în sacoșă alături de mâncare și o trimitea mamei s-o spele. Dă-o naibii de treabă, la vârsta de 18 ani să-i trimită mamei sale chiloții să-i spele? O altă colegă, spăla prosoapele de bucătărie la un loc cu papucii în mașina de spălat. De asemenea, laveta pentru bucătărie era folosită și pentru lustruitul papucilor...
    Ceea ce enumeri tu, Putna, Vatra Dornei etc. sunt locurile noastre românești, dar oamenii, crede-mă, sunt diferiți. Avem o țaă minunată, frumoasă, pitorească, dar cu oameni, cu români inculți, ignoranți și egoiști. La fel de bine, fata de care povestește Aurelian putea fi din Timișoara sau București sau Sibiu. Nu contează din ce regiune a României suntem, contează educația noastră, felul de a fi și respectul pentru semenii noștri. Iar mie sucevenii mi se par a fi nu foarte bravo.

    RăspundețiȘtergere
  8. ... si in continuarea interventiilor mele de mai sus, Lulutza draga, lasa-te de dadacitul Gulatzilor (vezi Alecsandri, ca nu am diacritice) si vezi de lingvistica sau filologie, ca lumea cu umarul nu se schimba, cat despre cei de peste prut, unii sunt romani si unii nu, este simplu. fiecare alege pentru el si isi poarta resposabilitatea alegerilor in carca proprie.

    RăspundețiȘtergere