Admiterea în România un fel de măr al discordiei

         Acum câteva zile s-a publicat în sfârșit metodologia de admitere pentru etnicii români din afara României la studii în Patria-Mamă. Unii s-au plâns că publicarea acesteia a întârzia mult anul acesta, alții că e textul în sine este greu accesibil, dar majoritatea s-au plâns de numărul mic de burse atât pentru licee, cât și pentru facultate. Cert e că anul trecut au fost de trei ori mai multe. Desigur, aceste discuții, sfaturile pe care și le dau candidații între ei, părerile pe care le schimbă au loc pe forumuri sau pe situri-le asociațiilor de studenți basarabeni din România. O citez pe o domnișoară care și-a exprimat indignată părerea : „Mai bine nu deschideam metodologia. Așa puține locuri. Asta e bătaie de joc de noi!” M-am indignat eu de indignarea ei! Cum adică? De când e obligată România să dea mii de locuri basarabenilor? Faptul că face deja acest lucru, indiferent de numărul de burse oferite e un dar pentru noi, o șansă de a studia în universități și licee de prestigiu și chiar șansa de a face studii fără taxă, lucru de care nu putem beneficia la noi acasă.
         Este o vorbă - nemulțumitorului i se ia darul. Așa vom păți și noi - de la an la an vor fi tot mai puține locuri pentru basarabeni pentru că România însăși are proprii studenți și elevi de care să aibă grijă. De fapt ce mă intrigă pe mine de am această atitudine agresivă față de acest subiect? Faptul că mulți dintre studenții și elevii care beneficiază de aceste burse pur și simplu nu le merită. Când îi văd pe unii dintre ei plimbându-se prin campusul universitar din Suceava și vorbesc cât mai zgomotos în limba rusă ca să știe toți cei ce trec pe lângă ei că uite, bre! știe și rusa, îmi vine să le cumpăr un bilet doar dus spre Chișinău. Dacă tot îți place să ciripești în rusă de ce nu aleg să facă studii la Moscova sau în alt oraș din Rusia? Mai rău decât atât, mulți dintre acești studenți când îi întrebi ce sunt nu se auto identifică drept români, ci cu mândrie moldoveni. Dacă n-ați fost atenți, dragi studenți și elevi moldoveni, bursele se acordă etnicilor români din afara granițelor. Nu se justifică prezența unor în România. Pur și simplu.
         Unii dintre voi ar putea crede că sunt o răutăcioasă și o egoistă. Poate că și sunt. Eu însămi am fost la rândul meu bursieră a statului Român mulți ani. Eu am intrat cu examene de limbă și literatură română și de istorie a românilor. Și vă asigur că acele generații care au fost admise cu examene au fost cele mai bune generații pentru că au meritat acea bursă, au reușit cu forțe proprii și cu multă muncă. Și acum vin studenți buni, desigur. Și totuși mulți dintre elevii și studenții buni rămân în Moldova pentru că nu au doar note de 10 în foaia matricolă și nici pe mama, tata, nașul sau cumătrii profesori prin școli care să le mărească notele, furând șansele altora. Da, sunt indignată pentru că unii studenți basarabeni nu merită aceste burse. Nu sunt vreun fel de justițiar care să decidă acest lucru, dar pe lângă mine au trecut atâtea generații încât le citesc încă din primele clipe inteligența și cultura generală sau lipsa acestora din priviri. Eu n-am uitat niciodată că bursa pe care am luat-o în acești mulți ani a fost un dar pentru mine, a fost șansa să fac studii și n-am uitat niciodată că am meritat-o.
          Cred că ar trebui să ne mulțumim cu numărul mic de burse care se dau. Ne indignăm că nu sunt mai multe, dar prea puțini se indignează când concetățenii noștri ne stâlcesc limba, numind-o moldovenească sau când doamna de la chioșc îți răspunde zeflemitor po russki pojaluista! Sfatul meu pentru tinerii de dincolo de Prut e să prețuiască ce li se oferă GRATUIT și să nu creară prea mult pentru peste tot există limite, inclusiv în România. În cazul în care veți intra, elevi și studenți basarabeni, nu uitați că veți veni în România să respectați această țară nu să-i numiți țigani sau jegoși pe românii din banii cărora vă vor fi date vouă burse. Nu vă uitați limba și străduiți-vă s-o cizelați și s-o vorbiți cât mai frumos și mai curat, învățându-i și pe cei de acasă. 


7 comentarii:

  1. parca vad ca vin iarasi o groaza de pitipoance care behaie prin campus in rusa... ma bucur chiar ca sunt mai putine locuri, poate va fi o selectie mai serioasa...

    RăspundețiȘtergere
  2. Olesea, bine ar fi să fie o selecție mai dură. Oricum, eu sunt adepta admiterii cu examene...

    RăspundețiȘtergere
  3. Excelentă precizarea cu acordarea burselor! Am avut niște polemici de groază pe face' pe astă temă, polemici în care basarabeni studenți aici ignorau cu-ncpățânare aspectul ăsta.

    RăspundețiȘtergere
  4. Spuerfain articolul, îl și postez pe facebook la mine pe wall chiar acum

    RăspundețiȘtergere
  5. Acest articol spune adevărului pe nume! Genială postare. Din păcate, suntem poporul căruia îi oferi un deget şi îţi ia toată mâna.

    RăspundețiȘtergere
  6. Ohoo deja pe facebook comentarii care mai de care a postare. https://www.facebook.com/filimon.a.arthur/posts/249631005061113

    RăspundețiȘtergere
  7. ... hmm e trist si tind sa-ti dau dreptate desi nu putem sa-i bagam pe toti in aceeasi oala, adevarul e ca pe dinafara ar ramane foarte putini...si eu sunt de peste Prut si trebuie sa recunosc ca asta este adevarul, oamenii de acolo sunt exact ca in fabula "Racul, stiuca si o broasca" in care o parte e cu rusii (o parte mare) o parte cu romanii...o parte nici macar nu stiu ce vor de la viata. Nu suport rusii din tara si mai mult decat atat nu suport mandria si inganfarea de care dau dovada, cel mai trist mi se pare ca...(si aici vorbesc din proprie experienta) in tara mea daca nu stii rusa e ceva de neconceput de neimaginat....daca nu stii romana....e in firea lucrurilor!

    RăspundețiȘtergere