Călătorind prin Dobrogea


            București. Dimineață. 7:30h. Aproape am vărsat toată cafeaua pe mine din cauza somnului. Mașina gonește spre Tulcea. N-am văzut niciodată Dobrogea. Am ațipit ușor și m-am trezit la o frână mai bruscă. Un galben orbitor, dulce precum mierea de albine se întinde în stânga și în dreapta mea. Lanuri lungi de rapiță, tivite cu primii maci roșii ca focul și dantelate pe margine cu primele flori de câmp. Uimirea pune stăpânire pe mine. Nici nu-mi imaginam că există atâta frumusețe în România!

            În zare au apărut primele stânci ale bătrânilor Munți Măcin. Atât de bătrâni că pe vechile pietroaie se pot citi veacurile, istoria, bucuriile și durerile unui mare popor. Licheni galbeni și roșiatici au decorat stâncile, dându-le din culoarea și veșnicia lor. Însoțitorii mei fiind ornitologi de la Societatea Ornitologică Română mi-au răspuns la nenumăratele mele întrebări cu multă răbdare, dar și cu îngăduința unor oameni care-i înțeleg pe cei ce nu au făcut studii de biologie. Scopul călătoriei noastre fiind observarea păsărilor din zona localității Greci, eram dotați toți cu binocluri, lunetă, aparate de fotografiat, determinatoare de păsări, dar și plasă pentru fluturi și determinatoare pentru aceste minunate ființe zburătoare.

            Zona este absolut uimitoare, fiind un amestec perfect de stânci, dealuri înalte, părăiașe, pajiști și crânguri cu arbori scunzi. Fauna însă te lasă fără grai. Nu ai ăutea să nu observi pietrarii țopăitori care își alegeau drept „scenă” cele mai înalte stânci pentru a oferi adevărate concerte, atrăgând astfel femelele și pentru a le arăta că el este cel mai atrăgător păsăroi. Pupăza trufașă cântă aproape neîncetat, cucul surpins într-o aprigă luptă cu o altă pasăre care-și apără cu îndârjire cuibul de invadatorul nepoftit ce voia să lase acolo un ou, popândăii sperioși, alergând dezorientați spre vizuinile lor la cel mai mic zgomot, șopârlele verzi, lucioase, cu ochii dilatați și inima aproape să le iasă din piept de spaimă. Însă cel mai mult m-au impresionat răpitorii cu aripi uriașe, zburând impunători până în creștetul cerului, rotindu-se parcă agale, dar coborând ca glontele atunci când zăresc o posibilă pradă. M-a uimit penajul lor în armonie cu natura, cu mediul unde locuiesc, penaj sculptat în culori de camuflaj, dungi întunecate alternând cu porțiuni deschise la culoare parcă trase cu penelul de un pictor desăvârșit.

             În inimă mi-au rămas și broaștele țestoase pe care le-am văzut – subspecie unică în lume, întâlnită numai în Dobrogea - brosca țestoasă dobrogeană. Coborau malurile abrupte pentru a ajunge la apă. Încet fără grabă parcă își mișcau carapacele tari, negre cu auriu care le sunt atât casă cât și adăpost și scut de apărare împotriva dușmanilor. M-a uimit blândețea din ochii acestor încete ființe, spaima și implorarea din ochii lor atunci când m-am apropiat să fac niște fotografii. Privirea lor parcă striga „Ce vrei să faci? Te rog, nu!”

            Știu de la însoțitorii mei că în această zonă niște „oameni” vor să construiască un parc de eoliene. Anume aici vor să aducă mașini mari, distrugătoare, să facă drumuri. Anume aici vor fugi înnebunite animalele, vor muri țestoasele și-și vor părăsi cuiburile păsările, încercând să supraviețuiască.

            În scurta și egoista noastră viață care ne stoarce zi de zi de energie, ne îndreptăm tot mai rar pașii, sufletul și privirile spre natură. Percepe frumusețea ei uimitoare ca pe un decor banal. Uităm că pădurile pot fi pentru noi doctori, sfetnici și prieteni, refugiu, loc de regenerare trupească și sufletească. Tot ce trebuie să facem este să privim cu atenție în jur într-un moment de liniște sufletească, să conștientizăm că Dumnezeu ne-a dat aceste minunății pentru a trăi frumos, în armonie, nu pentru a distruge.

           De multe ori atunci când mă rup de grijile noastre cotidiene și petrec măcar puțin timp în natură, mă încearcă sentimente de solidaritate și dependență. Nu sunt singură, sunt o verigă dintr-un mare lanț, verigă ce împarte viața cu alți semeni, dar și cu fiecare copac, fluture sau floare. Ochii, auzul și mirosul ne-au fost date nu doar pentru a vedea marile dezvoltări tehnologice ale societății, nici să inhalăm noxele și gazele emise de transportul în comun și să strâmbăm nasul la fumul otrăvitor al uzinelor și fabricilor de la marginea orașelor. Nu, aceste simțuri sunt pentru a ști cum miroase iarba verde, florile de iasomie, rășina coniferelor. Ochii sunt și pentru a fi închiși de fericire în mijlocul unui mare lan de maci roșii. Auzul ne-a fost dat nu doar pentru a fi asurziți de șuieratul locomotivelor sau de motoarele tractoarelor. Câți dintre noi știu cum cântă mierla, ciocârlia sau aud zumzetul gâzelor, vuietul cascadelor, clipocitul izvoarelor?

         Oamenii sunt conduși de lăcomie și indiferență. Facem oare ceva ca să-i oprim? Mă tem că într-o zi copii noștri ne vor acuza că suntem vinovați că nu mai există țestoase, fluturi și ulii...



10 comentarii:

  1. Frumoase locuri si frumoasa relatarea.

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, Lucian, deosebit de frumoase! Pacat ca unii oameni vor sa distruga asemenea minune :(

    RăspundețiȘtergere
  3. Lulu, si cand stau si ma gandesc ca Macinu e chiar foarte aproape de galati, doar sa trec dunarea si inca un pic, dar daca lenea e mare ce sa fac. poate o sa ajung si eu pe acolo :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Talex, neaparat sa mergi :) nu vei regreta, te asigur!

    RăspundețiȘtergere
  5. AURELIAN: Frumoasa poza cu testoasa.Mi-a amintit de insula Corsica: acolo exista chiar o rezervatie protejata pentru testoase ,intinsa pe zeci de hectare si se cheama "La Cuppulata". E foarte adevarat ca si corsicanii sunt ecologisti convinsi: de pilda,autoritatile franceze au vrut sa faca un Crematoriu in zona,dar patriotii locali nu s-au lasat pana nu au blocat proiectul

    RăspundețiȘtergere
  6. Lulu,
    mă bucur că ai ajuns să vezi Măcinul. Ar trebui să meargă multă lume acolo să vadă ce înseamnă natura adevărată, să învețe să aprecieze și să protejeze.
    Acolo am învățat și eu multe din păsări, este un punct foarte bun în special pentru migrația răpitoarelor. Există și foarte multe specii de plante ce nu pot fi găsite în alte zone din țară. Cel mai important este că, în urmă cu cîțiva ani, zona a fost declarată Parc Național. Asta nu înseamnă însă că zona aste protejată în totalitate, din nefericire.

    RăspundețiȘtergere
  7. Aurelian, de-ar avea si romanii aceeasi atitudine ca si corsicanii in ceea ce priveste natura!
    Alex, voiam sa merg de mult timp in Dobrogea. Pur si simplu m-am indragostit de aceasta zona. Mi-am propus sa revin acolo cat pot eu de des :)
    Richard, intr-adevar frumos... :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Dobrogea e una dintre cele mai frumoase regiuni ale Romaniei dar nu numai din punct de vedere al naturii. Si diversitatea etnica si culturala a regiunii este foarte interesanta.In liceu si gimnaziu mergeam in fiecare vacanta de vara in Dobrogea ,am rude in Cogealac , Constanta si mergeam la ei si apoi pe litoral sau prin alte locuri bune de vizitat in imprejurimi.

    RăspundețiȘtergere
  9. Solovastru, m-am convins de frumusetea acestei zone. Stiu ca diversitatea etnica si culturala din Dobrogea e uimitoare, din pacate nu am avut ocazia sa observa fenomene lingvistice sau alte aspecte pe care le-as fi gasit deosebit de interesante.

    RăspundețiȘtergere