Dan Bălan nu-i patriot

            Citeam în presa din Republica Moldova, dar și din România că Dan Bălan și-a lansat o nouă melodie împreună cu Vera Brejneva, cântăreață și actriță de origine ucraineană. Am ascultat melodia și chiar mi-a plăcut deși nu sunt fan înfocat Dan Bălan, dar Vera îmi place încă de pe vremea când cânta în trupa VIA GRA. Nu despre asta voiam însă să vorbesc. Citind comentariile de la piesa de pe youtube m-am întristat și totodată m-am convins încă o dată că indiferent cât s-ar investi (și nu mă refer neapărat la bani) în soluționarea problemelor de ordin identitar din Basarabia, nu vom ajunge la un consens. Indiferent despre ce se discută, moldoveanul ajunge tot timpul la discuții despre limba română și limba moldovenească, la ruși și/sau români / moldoveni. Un lucru nu înțeleg – nu putem asculta muzică, citi o carte, vedea un film fără să ne gândim la naționalitate, etnie, limbă?
            Pentru mine cultura nu a avut niciodată naționalitate sau identitate. Mi-a plăcut întotdeauna să-l citesc pe Tolstoi și pe Gogol așa cum îl citesc cu drag pe Kundera sau Karl May. Îmi place vocea lui Meladze la fel de mult ca cea a Natashei St-Pierre sau a lui Florin Chilian. De ce oare facem conexiuni atât de ușor între melodia lui Dan Bălan și „trădarea națiunii românești” dacă realizezi un duet cu Vera Brejneva. Mi se pare stupid și exagerat deja. De ce nu se revoltă lumea că iată, nu avem încă o stradă Grigore Vieru în Chișinău, dar str. Pușkin continuă să existe ? Preocupați-vă de asta, nu de muzică. Nu, din păcate moldoveanul așteaptă ca omul întâi să moară și apoi în cinstea lui numesc o stradă. Așa cum se întâmplă și cu Adrian Păunescu.
            Decât să ne gândim de ce a ales Dan Bălan anume cu Brejneva să cânte mai bine ne-am gândi cum să scăpăm de comuniști și să ne hotărâm o dată și pentru totdeauna ce suntem moldoveni sau români.

          P.S. Puteți asculta melodia AICI și chiar aștept părerile voastre.





6 comentarii:

  1. Pai nu este o strada in CHisinau cu numele lui Grigore Vieru? Fostul bulevard al Renasterii? sau ma insel eu?

    RăspundețiȘtergere
  2. Si cand zici de ce exista o strada cu numele lui Puskin in Chisinau, nu crezi ca te contrazici cu ideea acestui articol? Sa inteleg ca pe Puskin nu il citesti cu aceeasi placere?

    RăspundețiȘtergere
  3. Din păcate Pușkin avea o părere cam proastă despre moldoveni, numindu-i dobitoci sau animale... Cultura e fara frontiere, natie sau limba.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ai dreptate Lulu, în ultima vreme a început a se face exces de zel pe cauze identitare...dar toate acestea nu vor lua sfîrşit, pînî cînd problema limbii nu va fi oficial cicatrizată. La moment este o rană deschisă.
    Ideea e că, moldovenii nu se trezesc toţi cu noaptea în cap cînd vine vorba de luat o decizie, se trezesc pe rînd, deaceea se aud atîtea ecouri legate de această problemă. Dar mă tem ca pînî la urmă chestiunile identitare să nu fie banalizate întratît încît să-ţi vină rău la stomac, cînd auzi cuvîntul cu litera "r"!

    RăspundețiȘtergere
  5. bun articol,buna problema abordata. eu cred ca atunci cind Dan Balan a compus piesa nu sa gindit la ce va crede lumea,el a vrut doar sa se lanseze mai mult in Rusia,lumea sal asculte si sa devina mai populat.e si normal,un artist mereu vrea sa tinda la mai mult si bravo lui ca poate compune piese chiar si in limba rusa

    RăspundețiȘtergere