Ce cred eu despre PublikaTv


         Mare tam-tam s-a făcut în presa din Moldova în legătură cu lansarea televiziunii PublikaTv. Ca mulți alții am așteptat acest eveniment. La ce reclamă i s-a făcut mă așteptam la mai mult decât atât. Mai mulți prieteni, amici, cunoscuți m-au întrebat ce cred despre acest post de televiziune. Păi... nu cred nimic! Nimic pentru că încă nu au făcut nimic. Desigur, au doar câteva zile de când s-au lansat și, eu cel puțin, nu pot să-mi fac o părere definită. Deocamdată doar analizez. Până acum am observat lucruri atât bune cât și nu foarte bune.

        Evident, crearea unei televiziuni (una în plus față de ce aveam până acum) este binevenită. În Republica Moldova nu prea ai de unde alege. Posturile Tv le poți număra pe degete, iar calitatea lor lasă de dorit. Postul național, Tele-Radio Moldova, e corupt până în măduva oaselor, Jurnal Tv mai are multe de învățat. ProTv Chișinău se ține mai tare. În schimb posturi rusești câte vrei!

        În al doilea rând, după cum am văzut pe forumuri sau alte site-uri de internet, nu putem judeca, condamna sau disconsidera Publika datorită faptului că anii jurnaliști angajați au lucrat și la alte posturi Tv, radiouri sau ziare afiliate altor partide politice. Nu putem stigmatiza înainte de a le oferi șansa să ne demonstreze că sunt specialiști buni, că au capacitățile necesare pentru a aduce televiziunii o anumită prestanță.

        Să vă spun totuși și ce nu-mi place. În primul rând sloganul – Moldova, acum ai televiziune. Fraților, n-am trăit până acum în peșteri sau prin copaci să nu știm ce e acea televiziune. Și apoi, nu te lauzi sau îți asumi, cu aroganță, un merit pe care încă nu-l ai sau poate nu-l vei avea niciodată. Nu te autoproclami televiziunea number 1 din Moldova!

       Azi am deschis site-ul Publika. Deschid o înregistrare, o emisiune moderată de Natalia Morari. Mda... Nu am nimic cu ea, doar că limba română vorbită de ea lasă de dorit. Apreciez faptul că-și dă silința, dar oare nu era mai nimerit să modereze o emisiune în limba rusă? Am vazut că sunt. Oameni buni, jurnaliștii aceștia sunt sau ar trebui să fie specialiști, oameni foarte buni în domeniul lor și nu cred că e chiar foarte bine că o domnișoară care îngână limba română și încă mai caută cuvintele potrivite, trebuie să apară în fața camerelor la o emisiune în limba română. Ideea, pe de altă parte nu e rea. Natalia Morari poate fi un moedl pentru alți etnici ruși, o motivația de a învăța (după atâția ani!) limba acestui popor.

       Deocamdată încerc să fiu doar un observator. Am observat lucrurile bune, dar și pe cele rele. E firesc mai ales la început să se facă greșeli. Trebuie să fim îngăduitori și să le acordăm timp. Eu una prefer să critic ceea ce nu-mi place și să laud lucrurile cu care sunt de acord.

P.S. Și încă ceva – nu-mi place denumirea – Publika. De ce or fi ales anume cuvântul acesta?



13 comentarii:

  1. Natalia Morari...poate cu ocazia asta învaţă şi ea limba română mai bine.

    RăspundețiȘtergere
  2. AURELIAN: Este o televiziune comerciala si nimic mai mult;iar prin strategia agresiva de marketing promovata,aduce totusi ceva nou pentru Moldova.
    In alta ordine de idei,denumirea de Publika este sugestiva pentu viziunea romanilor asupra compatriotilor lor din Moldova rasariteana: stiu ca suferi ,Lilia,pentru ce voi spune mai departe dar asta e situatia... Se considera la noi ca in Rep Moldova traiesc niste oameni care sunt Romani de sange dar Rusi prin educatie

    RăspundețiȘtergere
  3. Alex, din fericire eu cred ca Natalia Morari e un model penru etnicii rusi. Fata chiar se straduie sa vorbeasca limba romana spre deosebire de altii care te injura.
    Aurelian, adevarul adesea doare. In Moldova societatea e interesanta, corcita (e vulgar cuvantul, dar se potriveste). Sunt romani adevarati care nu si-au uitat radacinile, nu si-au renegat identitatea. Dar mai rau, sunt romani care se considera moldoveni, popor diferit de cel romanesc. Acesti ma indurereaza cel mai mult. Si nu, nu rusii ne impiedica sa ne vorbim limba corect sau sa ne stim istoria, basarabenii singuri aleg acest lucru.

    RăspundețiȘtergere
  4. Intr-adevar Natalia Morari vorbeste prost romaneste. Si eu remarcasem asta cand am vazut-o vorbind la Publika TV. Dar vorbeste ceva mai bine decat o facea acum un an. Cunosc rusi care vorbesc bine romaneste, oricum mai bine decat Natalia Morari. Una dintre ele este frizerita mea de la Bucuresti, venita acum un an de la Chisinau. Mi-a marturisit ca nu stia nimic in romaneste in urma cu un an. Decat "buna ziua" si "multumesc" invatase la Chisinau. Intr-un an de stat la Bucuresti vorbeste mai bine romaneste decat multi romani din Basarabia. De fapt exceptand accentul rusesc, gramatica ei si vocabularul ei este impecabil. Deci se poate.
    Legat de Publika TV imi e teama inca sa ma pronunt. Nu de alta dar faptul ca apartine de trustul Realitatea Catavencu ma sperie. E un post TV care ma scarbeste la maxim pentru faptul ca face presa la comanda politica si nu tine cont de nici o norma deontologica (ca si Antena 3, dealtfel). Ma rog ca Jurnal TV sa creasca pentru ca nu as vrea sa ii ia fata televiziunea mogulilor.

    RăspundețiȘtergere
  5. Ehhe! daca vrei inveti si chineza sau orice alta limba! Etnicilor rusi din Basarabia le lipseste dorinta si respectul pentru oamenii care i-au primit in tara lor.
    Eu inca astept ca Publika sa ma uimeasca. As vrea sa nu ma dezamageasca, nu atat pe mine cat o tara intreaga.
    Ah, da! Am mai gasit un plus - este difuzat in Romania (desi poate fi accesat si pe internet).

    RăspundețiȘtergere
  6. "În primul rând sloganul – Moldova, acum ai televiziune."

    :))))). Eheee, nu prea sunteti obisnuiti cu concurenta capitalista :P
    Mi-aduc aminte in '95 cand s-a lansat PROTV in Romania, tot asa niste slogane arogante de statea matza in coada.

    "Fraților, n-am trăit până acum în peșteri sau prin copaci să nu știm ce e acea televiziune."

    Eh... interpretabilitatea limbii romane este o problema mare la basarabeni (am cunoscut multi cu aceasta problema) ... iar asta nu o stiau cei din Romania.
    Cei de aici se asteptau de la voi sa intuiti sensul sloganului. Evident ca nu s-au referit la faptul ca ati fi trait in pesteri, ci la faptul ca nu ati avut televiziuni bune pana acum (cel putin nu in limba romana).

    Mai multe nu spun pentru ca risc sa dau satisfactie "statalistilor"

    RăspundețiȘtergere
  7. Penoz, nu-i vorba ca nu vazusem televiziune buna - eu de mica am avut TVR1. Ulterior, puteam vedea si TVR2, TVR cultural, ProTv. Deci nu poti spune ca nu vazusem televiziune buna in limba romana. Sunt cam aroganti cel de la Publika. Mai intai demonstreaza ca esti bun, apoi lauda-te.

    RăspundețiȘtergere
  8. Nu am spus-o în sens maliţios.

    RăspundețiȘtergere
  9. N-am inteles daca postul asta e de stat sau e privat. Daca e de stat, merita sa fie laudat sau criticat de catre privitori pentru ca-i pe bani publici. Daca e privat, sanctiunile din partea privitorilor ar trebui sa se reflecte-n rating. Asta ii doare. Nu-mi place, nu ma uit. Ca sa ma uit, fa-ma sa-mi placa. Singurii care ar trebui sa-si bata capul cu criticile si mai ales autocriticile sunt ei, pentru ca-i vorba de banii lor.

    RăspundețiȘtergere
  10. Andrei, e un post TV privat, cel national e TVM (Tele-Radio Moldova). Inca asteptam sa ne uimeasca :)

    RăspundețiȘtergere
  11. unde se poate urmari publika tv pe internet? dati-mi si mie un link. mc

    RăspundețiȘtergere
  12. http://www.publika.md/ pe acest site poate fi urmarit postul Publika.

    RăspundețiȘtergere
  13. imi pare rau, la linkul de mai sus nu se poate urmari publika tv live. o alta adresa?

    RăspundețiȘtergere