Pe valea de la Țiganca...


„Pe valea de la Țiganca

Curge sângele ca apa...”

Mi-e dor de dealurile verzi ale Basarabiei, de limpezimea apelor Prutului și de numeroasele mintiri ce le-am purtat în suflet peste tot în lume. Azi am revăzut pentru câteva clipe colinele acoperite cu zăpadă și frig ale satului meu natal. Mi se strângea inima în piept de durere și de fericire. Cu ochii închiși, cu inima palpitând de emoții, am retrăit amintirile cele mai iubite, speranțele cele tainice au revenit, iar dorul de locurile acelea m-au făcut să-mi doresc nimic altceva decât să fiu ACASĂ în aceste momente. N-am mai fost în curtea în care mi-am petrecut copilărie, unde am făcut primii pași nesiguri, din luna iulie 2009. Dar mi-am promis că voi merge imadiat ce-mi voi da toate examenele.

M-am născut la Țiganca, sat ce-și oglindește casele în apele Prutului, iar în timpul verii e îngropat în verdele livezilor, a lanurilor și grădinilor înflorite. Oameni gospodari sunt în acest sat. O localitate mică, aproape neînsemnată, dar cu o importanță colosală în inimile tuturor sătenilor și a românilor de pretutindeni. La marginea satului, pe dealurile acelea spălate de ploile verii și vitregite de soartă, odihnesc ostașii români. Crucile albe se îndreaptă spre ceruri parcă implorând odihnă, liniște, pace...

Satul acesta neînsemnat a intrat în istorie în vara nefericitului an 1941, o dată cu ordinul generalului Antonescu : „Români, vă ordon treceți Prutul! Zdrobiţi vrăjmaşii din răsărit şi miazănoapte. Desrobiţi din jugul roşu al bolşevismului pe fraţii noştri cotropiţi. Reîmpliniţi în trupul ţării glia străbună a Basarabilor şi codrii voievodali ai Bucovinei, ogoarele şi plaiurile voastre. […] Să luptaţi pentru desrobirea fraţilor noştri, a Basarabiei şi Bucovinei, pentru cinstirea bisericilor, a vieţii şi a căminurilor batjocorite de păgânii cotropitori. Să luptaţi pentru a ne răzbuna umilirea şi nedreptatea. V-o cere Neamul, Regele şi Generalul Vostru. Ostaşi, izbânda va fi a noastră. La luptă. Cu Dumnezeu înainte!”

De-a lungul anilor, cimitirul, odihna ostașilor români au fost de mai multe ori tulburate, batjocorite, profanate, dar niciodată uitate! Și dacă mai întâlnesc astăzi oameni care aduc omagii comuniștilor, Rusiei, mereu îmi aduc aminte că ființa noastră, a românilor basarabeni, a fost sugrumată de către ei. Nu putem tolera, cu atât mai mult nu putem uita că cei cărora le întindem mâna, ne plecăm capul în fața lor și locuim alături de ei zi de zi, ne-au deportat bunicii și părinții în Siberii de li s-a întors doar numele. Ei ne-au mințit jumătate de secol, născocindu-ne o identitate și impunându-ne un bilingvism „armonios”... Crucile albe, oasele acoperite de pământ pe care ploile încă le mai descoperă, încă le mai aduc la suprafață, sunt dureroase dovezi că nu trebuie să uităm cine am fost și încă mai suntem, cine ne-a vândut fericirea ca la iarmaroc.

Mă bucur să văd că românii de oriunde ar fi, nu-și uită eroii. Oameni ce au murit în spasme, cu gândul la copii orfani ce i-au lăsat acasă, la mamele și soțiile lor...Înclin să cred că nu suntem un popor nedemn de trecutul său istoric, care încă mai știe că în vene îi curge sânge de roman și de aprig dac. Vreau să cred că un strop de mândrie ne-a mai rămas în suflet și că nu vom mai permite nimănui să ne mintă și să ne păcălească că nu suntem români și că nu vorbim limba lui Ștefan cel Mare. Sângele apă nu se face! să avem oare nevoie din nou de-un Antonescu care să ne spună ce să facem?!

P.S. Despre cimitirul de la Țiganca am mai scris și aici.

11 comentarii:

  1. "Satul acesta neînsemnat a intrat în istorie în vara nefericitului an 1944, o dată cu ordinul generalului Antonescu : „Români, vă ordon treceți Prutul!""

    Lilica... nu crezi ca esti oleak anacronica ?Oare in '44 a zis Antonescu la ostasi sa treaca Prutul ? :P

    In alta ordine de idei, pe masura ce va cunosc (pe basarabeni in general), imi dau seama ca suferiti de "nostalgie cronica".
    Asta poate fi fatal in cazul unei eventuale uniri.
    Se vede ca inca nu ati fost atinsi de capitalismul salbatic.

    RăspundețiȘtergere
  2. oups! din neatentie am incurcat anul :) iertare! corectez imadiat! multam de atentionare. "nostalgie cronica" :))) frumos spus, dar cred ca suntem obisnuiti sa suportam multe, stim ca o unire cu Romania poate fi doar o minune :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Felicitări din toata inima! Mai ales pentru celălalt articol despre Țiganca, dar și pentru că
    mi-ai dat posibilitatea să cunosc încă un loc în care au căzut eroii neamului românesc. Și poate că acum se și "odihnesc" osemintele acelor eroi!
    Bunicul meu a luptat în campania din 1941, iar apoi a fost prizonier pentru că a luptat împotriva "armatelor eliberatoare".
    Neamul acesta românesc a fost ocrotit de bunul Dumnezeu, iar în momentele de cumpănă au apărut marii conducători și eroi dinainte și de după ȘTEFAN CEL MARE ȘI SFÂNT! Veacul trecut ne-a dat mareșalii din primul război, pe Brătianu apoi au apărut Căpitanul, Mareșalul și Martirii din 1989! Iertare pentru cei nepomeniți.
    Cine poate ști ce ne va da acest secol?
    Îți propun să faci(mai) cunoscut un martir basarabean-VALERIU GAFENCU-, ce spui, te prinzi? Cu același respect, C.

    RăspundețiȘtergere
  4. Pe SpreVest nu a incaput articolul asta, sau e considerat perimat pentru noua directie ieruponista dictata?

    RăspundețiȘtergere
  5. Anonimule care te intitulezi C. :)) iti multumesc pentru cuvintele calde, din inima. Eu scriu si voi scrie despre ceaa ce ma doare, ma bucura, ma inalta sau ma injoseste. Dar despre locurile natale voi scrie mereu!
    Camil, n-am postat pe SpreVest acest articol pentru mi s-a parut a fi prea sentimental, prea personal pentru un site asa mai serios :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Corect spus Lulu!
    Eu vroiam sa cunosc parerea ta despre Valeriu Gafencu, mai ales ca era nascut in frumoasa Basarabie!
    Pentru fiecare din noi locul unde ne-am nascut si copilarit va ramane intotdeauna ACASA.
    Spune-mi te rog, coafura ta a fost influentata de excursiile din Franta? Iti statea mai bine cu parul lung!
    Gresit, mie imi placea mai mult!
    Teama mi-e ca intr-o buna zi natia romana va mai pierde un real talent al condeiului, ce va schimba malurile Prutului cu malurile Senei.
    Si nici macar nu pot sa te condamn.
    Ma consolez cu gandul ca sufletul va ramane romanesc! Cu drag, C.

    RăspundețiȘtergere
  7. Basarabia a daruit lumii intregi multe personalitati, oameni cu suflet (Grigore Vieru, Eugen Coseriu - considerat lingvistul nr. 1 in lume, Alexe Mateevici si inca multi). Desigur printre ei e inclus si Valeriu Gafencu :)
    Coafura nu-i de vina, doar ca poza e de anul trecut :) iar frumoasa Franta n-ar nici o legatura cu ea :)

    RăspundețiȘtergere
  8. De departe... GRIGORE VIERU merita asezat pe primul loc! Fara sa supar sau sa neg meritele deosebite ale celorlalti.
    Sunt intru totul de acord cu comentariul lui Alex de la Poezia vesnic vie! Ce ma mira in schimb si ma intriga e faptul ca este singurul!
    Imi place sa cred ca intr-un colt de rai s-a intalnit cu Luceafarul si cu badia Creanga si discuta despre "SUNTEM ROMÂNI ȘI PUNCTUM"
    Iti doresc spor la invatat, un sfarsit de saptamana placut si sa te viziteze Muza!
    Cu speranta ca ti-a mai crescut parul, te salut cu drag si astept... sa se termine sesiunea.C.

    RăspundețiȘtergere
  9. Multumesc, C. pentru urari. Grea sesiune am :(

    RăspundețiȘtergere
  10. "Basarabia Martira... Caile Mele Sunt Necunoscute pentru Muritorii de Rand..."

    RăspundețiȘtergere
  11. Unde as putea gasi melodia "Pe valea de la tiganca". Sint urmasul unui participant la luptele din acel loc. Multumesc anticipat,
    Costica.

    RăspundețiȘtergere