Încă mai este sârmă ghimpată pe Prut

             Citeam ieri în presa din România și din Basarabia că a fost deschis podul Rădăuți-Lipcani, punct de trecere a frontierei româno-române. Acest lucru ar fi trebuit să se întâmple de muult timp! Sârma ghimpată de pe Prut e o rușine, ca o înfierare pe chipul Basarabiei. Ne-a ținut departe și totuși aproape de românism, de cultură și adevăr mult timp. De câte ori trec Prutul să vin de acasă acasă, gardurile acelea de sârmă mi se par asemănătoare cu cele ale unei închisori de maximă securitate. Pe cine și de cine ne apărăm?! Mă bucur că în sfârșit lucrurile par să revină la normal în Republica Moldova. Știu că mulți dintre noi privesc actuala conducere cu multă neîncredere, cu suspiciune. E absolut firesc să fie așa. După ce ani de zile am fost îndopați cu minciuni și neadevăr, acum cu greu mai avem încredere. Dar e un început. Eu am încredere în oamenii care i-au înlocuit pe comuniști. Nici ei nu sunt perfecți, dar cred că merită sprijinul nostru, al cetățenilor. Mulți dintre noi îi acuză că nu se vede nici o îmbunătățire a situației în țara noastră. Nici să nu o așteptați prea devreme. Trăim într-o societate coruptă până în măduva oaselor. Școlile noatre sunt în stare deplorabilă, drumurile adevărate gropi. Schimbarea nu va veni peste noapte, nu foarte ușor. Din păcate nu ne-am născut în Franța sau Anglia să facem parte dintr-o societate educată, cu simțul răspunderii și care are grijă de ea însăși. Nu. Ne-am născut la răscruce de imperii, am fost secole la rând folosiți drept monedă de schimb pentru tot felul de târguri rușinoase. Suntem, cum ar spune mulți dintre noi, cu 100 de ani în urmă. Poate că e bine într-un fel. Suntem cu ceva pași în urma altor societăți și avem ocazia să preluăm modelul lor, dar să-l îmbunătățim. Să ne croim propriul profil și propria soartă. Pașii făcuți înainte sunt mărunți și poate pentru moment aproape nesemnificativi. Dar pentru un observator atent, e ceva mai mult decât atât. În primul rând a reapărut speranța și libertatea de a vorbi. Iar faptul că se scoate sârma ruginită de vreme și amintiri dintre cele două Românii, e un salt, nu un pas. Vor urma și alții și altele mai importante. Vom mai și greși. Vom descoperi printre noi și trădători. Fără aceste lucruri nu există bine și schimbare. Acceptăm și înțelegem binele doar în raport cu răul. Eu cred că următorii pași vor fi mai siguri, mai stabili. Eu cred că începutul se derulează deja și că suntem cei de care depinde până unde și cum vom ajunge. E timpul să gândim cu propriul creier și să decidem doar pentru noi.

...a fost deschis podul Rădăuți-Lipcani. Deschideți și podul de la Țiganca și pe cel de la Giurgiulești. Vă imaginați măcar câte familii au fost despicate în două odată cu instalarea odioasei sârme ghimpate pe Prut? Știți câți oameni s-au trezit peste noapte cetățeni sovietici când Basarabia a fost înfășurată în ghimpi? E timpul ca aceste răni să-i fie vindecate și cicatrizate.

8 comentarii:

  1. "nu ne-am născut în Franța sau Anglia să facem parte dintr-o societate educată,"

    nu prea sunt de acord aici... din pacate sau din fericire

    RăspundețiȘtergere
  2. eu totusi cred ca sunt mai educati decat noi. Un simplu exemplu - strazile sunt foarte curate (majoritatea), la noi majoritatea sunt murdare, mizerabile. De ce? pentru ca toti arunca hartii, sticle etc. pe jos (daca-i intrebi de ce e murdar pe strazi iti raspund ca asa e romanul, dar el personal arunca gunoaie). In Franta de exemplu unde am fost de mai multe ori, copii mici sunt educati sa nu arunce decat in cosuri de gunoi. Am dat doar un exemplu.

    RăspundețiȘtergere
  3. "eu totusi cred ca sunt mai educati decat noi."

    Cu certitudine afirm, ca nu sunt mai educati ca noi. Asta toamna am fost la Bruxelles, si hai sa-ti povestesc ce am vazut.
    In ziua cand ma dusesem sa ma plimb prin oras, intamplator, era ziua studentului in Belgia.
    Cum se sarbatoreste asta ?

    Incarca vreo 10-15 camioane descoperite (rable) cu studenti, le pun si dozatoare de bere in camion, iar ei se imbata ca porcii.
    Dupa ce se imbata, incep sa arata semne obscene la trecatori, le arata curul (gol) la trecatori... iar ceea ce m-a dezgustat cel mai mult... se pisau din camion direct in strada... fara sa conteze ca erau intr-o zona centrala si ca trecea lume pe acolo pe care ii puteau stropi.

    Cateva minute mai tarziu, cand am ajuns in Grand Place, alti studenti urinau pur si simplu in mojlocul pietei de fatza cu toata lumea... nici macar nu s-au dus la un gard, sau la un boschet.

    Asta este studentul belgian. In Romania nu ai sa vezi asa ceva !
    Apoi, nu-ti fie cu suparare, dar in Romania nu ai sa vezi asa ceva


    "Un simplu exemplu - strazile sunt foarte curate (majoritatea), la noi majoritatea sunt murdare, mizerabile."

    hai sa-ti explic si aici cum sta treaba. Nicaieri nu exista omeni civilizati. Exista doar oameni care nu sunt pedepsiti drastic atunci cand nu se comporta cum trebuie in societate.
    In momentul in care, politia il va amenda usturator pe cel care arunca hartia pe jos, sau scuipa pe strada, acesta nu va mai proceda la fel data viitoare.
    Aici este diferenta intre noi si ei. Ei au o lege drastica, si o politie care o si aplica... noi nu avem asa ceva... oricat de curat sa straduieste Prigoana sa faca.
    Si cu toate astea, Bruxelles-ul este mai imputzit decat Bucurestiul.


    "In Franta de exemplu unde am fost de mai multe ori, copii mici sunt educati sa nu arunce decat in cosuri de gunoi."

    Crede-ma ca si in Romania exista in scoli asa zisele ore de educatie civica, in care sunt invatati copiii cum sa se comporte in societate. Inclusiv unde sa arunce hartiile.
    Dar de la teorie la practica, e cale lunga draga mea.

    RăspundețiȘtergere
  4. hm, eu sincera sa fiu n-am vazut asa ceva si am stat ceva timp in Franta, in mai multe orase (Lyon, Montpellier, Annecy) si prin multe altele am trecut doar ca turista. Poate ca n-am nimerit eu la o zi a studentului. Si poate ca e adevarata chestia cu politia si aplicarea pedepselor, dar mai cred ca acest aspect tine si de educatia proprie fiecarui om. Nu pot sa-mi imaginez ca oamenii aceia sunt o adunatura de destrabalati pe care ii tine in frau doar pedepsele aplicate de politie!
    Iti dau dreptate, exista educatie in scoli si la noi, dar oare de ce nu are efecte? Asa de bine suntem educati?!

    RăspundețiȘtergere
  5. "eu sincera sa fiu n-am vazut asa ceva si am stat ceva timp in Franta"

    Cand ne-om mai intalni pe mess, iti arat poze de la acel eveniment.


    "Iti dau dreptate, exista educatie in scoli si la noi, dar oare de ce nu are efecte? Asa de bine suntem educati?!"

    Repet, nu avem nici lege si nici politie care sa vegheze la aplicarea ei.

    RăspundețiȘtergere
  6. "Nu pot sa-mi imaginez ca oamenii aceia sunt o adunatura de destrabalati pe care ii tine in frau doar pedepsele aplicate de politie! "

    1. Amenda mare
    2. Munca in folosul comunitatii
    3. Inchisoare

    Toate astea l-ar convinge si pe cel mai mare derbedeu ca nu e bine sa arunci hartiile pe unde apuci, sau sa scuipi pe strada.

    RăspundețiȘtergere
  7. mda, vad ca tu gasesti replica la orice as spune. Ai dreptate, dar am si eu dreptate! :)

    RăspundețiȘtergere
  8. "mda, vad ca tu gasesti replica la orice as spune."

    te inteleg... si mie imi sunt antipatici cei care au replica la orice as spune :P

    RăspundețiȘtergere