Moldovencele

        Acum vreo câteva zile am intrat rapid într-un hipermarket să fac niște cumpărături. M-am învârtit printre rafturi, încercând să aleg ce am nevoie și m-am îndreptat spre case. La o coadă, lângă o casă alăturată, două domnișoare mi-au atras imediat atenția . În mod evident, fetele voiau să atragă atenția tuturor. Erau îmbrăcate de parcă ar fi ieșit la o țigară pe banca din fața căminului studențesc. Pantaloni sport, pantofi, un hanorac și gata! Cum aproape de acest magazin sunt câteva licee și căminele universitare, am presupus că sunt studente sau eleve. Pardon, basarabence. Anume basarabence. Vorbeau tare. Așa să le audă toți oamenii.

- Fa, și fași cu Tolic? Mai aștepți?

- Ei, fa, nici nu știu! Am să-i dau diseară un „zvanoc” să văd și „ganește”...

- Iaca „bâc”! Tu șî așa ești „talkovaia” așa că nu te prosti! Dă-l „n...hui”!

         Am reprodus o bucată din „dialogul” celor două fete. Ca să nu uit că au început să vorbească o limbă păsărească, o amestecătură de cuvinte românești, rusești și o parte care nu există nici într-una din aceste limbi. Mai rău e că râdeau ba de o femeie din fața lor care avea părul vopsit, ba de un moșneguț. Mi s-a făcut atât de rușine! O rușine cruntă pentru ele și pentru nivelul lor de cultură. Pentru că oamenii din jur le priveau cu dispreț și milă. Ele reprezintă eșecul unei societăți „moldovenești multiculturale și plurilingve”. Mă întreb cum de au ajuns să studieze în România și ce anume s-a schimbat la ele din momentul în care au ajuns la Suceava? Care este raționamentul după care se ghidează și continuă să fie atât de... înapoiate? Ce vor să dovedească prin acest limbaj colorat, distorsionat?

           Consider că din moment ce alegi să vii, ca student, să studiezi în România, accepți din start și faptul că tu trebuie să te conformezi cu societatea în care vrei să te integrezi, că nu vii cu propriile reguli, ci le accepți pe cele deja existente. Mi-e rușine de rușinea altora care mai bine ar fi rămas în satele Moldovei și ar fi lăsat ocazia și șansa de a studia în România altor elevi/studenți care merită cu adevărat. Sunt indignată, iar dacă nu am dreptate, veniți voi cu argumente contradictorii!

Pentru SpreVest

Preluat de HotNews

24 de comentarii:

  1. e și mai șocant să vezi domnișoare imbracate și machiate bine și care vorbesc fix cu același limbaj. Până la urmă e vorba de mentalitate, care sărmanul de el, are criză de identitate... :(

    RăspundețiȘtergere
  2. Ceziceu, am vazut si din categoria aceasta. O fost colega de liceu. M-am intalnit cu ea intr-un autobuz si a inceput sa vorbeasca limba asta pasareasca :( trist, foarte trist. Mi-era rusine ca-mi venea sa sar pe geam!

    RăspundețiȘtergere
  3. consecintele politicii de asimilare ale fostei URSS + ignoranta= cocteil scirbos.Trist, ca dupa atitea ani ani limba noastra continue sa fie schilodita

    RăspundețiȘtergere
  4. AURELIAN: Consider ca ar trebui ca persoanele care doresc cetatenia romana, sa li se pretinda sa isi ia un serviciu aici,sa plateasca impozite statului ca toti ceilalti romani,sa dovedeasca ca vor sa se adapteze chiar daca mediul de aici e diferit de cel parintesc.Anume acestia ar trebui sa primeasca cetatenie cu prioritate....Pe cand daca primesti totul de-a gata fara niciun merit personal, e clar ca nu poti sa apreciezi la justa valoare beneficiile acordate de statul roman

    RăspundețiȘtergere
  5. ce faci Lili... te-ai apucat sa ne tii prelegeri despre pitzipoance ? :)))).
    D-astea sunt peste tot... nu ai ce sa le faci.

    E drept insa, ca tin ocupat degeaba un loc la bursa... cand ar fi putut veni altcineva care vroia sa invete carte.

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu tin prelegeri despre pitzipoance, dar cum poti tolera asemenea oameni care pur si simplu fac de rusine un popor intreg?! Le vad si le aud oameni care stiu putine despre Basarabia si spun "uite, bre, astia-s rusi de tot! Si mai vor cetatenie romana! si le mai oferim si burse cand am putea s le dam copiilor nostri!"

    RăspundețiȘtergere
  7. Lilia, sa nu uitam ca oamenii care stiu foarte putine despre Basarabia (incultii adica), tot ca pe niste rusi va vor percepe, indiferent cat de "romanizati" ati fi. Asta o stii si tu din propria-ti experienta.

    Pentru ca ei la scoala, inainte de 89, au invatat ca dincolo de Prut, este Rusia. Bineinteles, la unii este vorba de rea vointa.

    RăspundețiȘtergere
  8. eh, e drept si asta, dar daca vrem sa scapam de meteahna asta, de handicapul lingvistic si cultural pe care il avem, trebuie sa incepem cu noi, cu limba si gandirea noastra.

    RăspundețiȘtergere
  9. Se va-mbunătăți situația. Să fim optimiști. Pe deată în multe zone e un trend de a folsoi regionalismele chiar și-ntre elite. Aici e o mândire a folosi accentul și regionalsimele ardelenești.

    RăspundețiȘtergere
  10. Ehhe, Napocel, de-ar fi aceste cuvinte regionalisme, dar nu sunt! Sunt cuvinte inventate, cuvinte care nu exista nici in limba romana, nici in limba rusa. Situatia este asa cam de 20 de ani. Oare se va mai imbunatati?

    RăspundețiȘtergere
  11. prea frumos spus - cuvinte inventate - sunt niste cuvinte schimonosite si exista, ele, cel putin de vre-o 40 de ani, cind sa vorbesti ruseste era conditia, pentru a fi ascultat si luat in seama. Nu toti puteau vorbi o rusa corecta, dar mai toti vroiau sa fie luati in seama; asa a aparut asiata schimonosiala, care nici limba nu poate fi numita, dar care a fost limbaul majoritatii. Pentru unii, din pacate, mai continue sa fie. Cel mai trist mi se pare, ca pe linga persoanele ignorante, sunt si altii care constient contribue la aciasta degradare...intru-n fel se amuza, dar nu-i amuzant deloc...

    RăspundețiȘtergere
  12. Şi eu, naivul, care credeam că, odată ajunşi în Ro, toţi studenţii basarabeni poartă aripi de înger. :)))
    Trist.
    Lulu, ţi-au furat articolul. :-P Vezi link-ul:
    http://hotnews.md/articles/view.hot?id=1756

    RăspundețiȘtergere
  13. Ioane, nu fi naiv! Cred ca putini studenti basarabeni reprezinta intr-un mod frumos Basarabia in Romania. Nu uita, exista si baieti, nu doar fete :)

    RăspundețiȘtergere
  14. In prima facultate am avut doua colege de-astea isterice. Basarabence. Voiau cu orice pret sa iasa in evidenta, prin urmare stateau de multe ori in mijlocul grupurilor de studenti (cand ieseam pe-afara in pauzele dintre cursuri) si vorbeau exagerat de tare in limba rusa. Motiv pentru mine sa le-njur in limba romana.

    RăspundețiȘtergere
  15. Andrei, vezi ca nu toti basarabenii sunt asa, dar e suficient sa vezi/cunosti doua din acestea, nu? Eu sincer nu-mi aduc aminte, in liceu aveam asemenea comportament?

    RăspundețiȘtergere
  16. Bineinteles ca nu toi basarabenii sunt asa. E un truism. Am mai cunoscut basarabeni foarte OK, in afara de cei pe care-i cunosteam deja din liceu. Si nu-mi aduc aminte sa fi avut un asemenea comportament. Dimpotriva, ai fost tot timpul decenta. Spre deosebire de alte specimene cu origini la vest de Prut si pe care incerc cu disperare sa le uit; dar care se incapataneaza sa-mi dea add pe tot felul de site-uri sau sa-mi iasa-n cale cand mi-e lumea mai draga. :))

    RăspundețiȘtergere
  17. Cum in Basarabia/Moldova (imi place mai mult cum suna Moldova, suna mai romanesc) exista astfel de persoane la fel exista si in Romania. Si noi avem cocalari, tigani, oameni de nimic care vor sa iasa in evidenta prin orice mijloace.

    Ce vreau sa spun e de fapt ca peste tot exista oameni mai putin civilizati, si asta nu o putem schimba, tine de educatie sau de cei 7 ani de acasa. Ok, se intampla sa se asocieze aceste elemente negative cu cu noi, la fel cum se intampla cu romanii in vest, cu "moldovencele" in Romania, cu mexicanii in state, etc. Mai dureros e ca nu cred ca putem face nimic din punctul asta de vedere, pentru ca noi suntem persoane de bun simt si rusinea noastra pentru ce au facut e mai mare decat rusinea lor (daca lor le-ar fi rusine). Traim intr-o societate in care trebuie sa ne pastram valorile, altfel se alege praful.

    Nu stiu cum se face, dar pina acum in 99% din cazuri, persoanele din Moldova pe care le-am intalnit au fost de multe ori peste romani, prin bun simt, prin ospitalitate, caldura, etc. Astfel eu zic sa nu va mai faceti griji, lucrurile se vor aseza iar cele 2 domnisoare isi vor obtine locul binemeritat.

    RăspundețiȘtergere
  18. Sergiu: Salut Lilea! Sper ca ti-ai dat seama cine iti scrie ;)... Am citit articolul si chiar vreau sa fac ceva comentarii asupra lui, sper sa nu ei nimica in nume de rau. In primul rind nu inteleg de ce faceti voi atita zarva pe seama acestor tineri liceeni. Stiti foarte bine cum ati fost fiecare la inceput, toti erati mindri ca vorbiti acest dialect ca si ca erati diferiti de restul din jur sau sa va dati cit mai cool... Cu timpul v-ati maturizat si ati inceput sa intelegeti lucrurile altfel, asa ca nu trebuie sa-i criticati pe cei ce-i auziti vorbind " limba moldoveneasca", doar lasatii in pace, timpul o sa le rezolve pe toate ;).
    Pina la urma asta e cultura noastra, a basarabenilor, asa am crescut, nu poti sa schimbi toate aceste chestii peste noapte, cu timpul toti se adapteaza.
    De parca voi nu va amintiti cum "ne gramadeam noi moldovenii si trageam cite o betie" astia suntem noi, si pun pariu ca toti din voi va mindriti cu asta , ca sinteti mildoveni, nu trebuie sa criticati pe nimeni, daca ramineati in Moldova erati la fel, doar ca ati avut norocul sa treceti hotarele si asa ati devenit cine sunteti...
    Si cum am precizat mai sus Liliea sper ca nu te superi pt comentariul meu un pic mai dur si mai direct, dar astai adevarul in opinia mea... Acum astept comentariul la comentariul meu ;)

    RăspundețiȘtergere
  19. Salut, Brutus! Cred ca mi-am dat seama cine scrie :) Nu iau nimic in nume de rau, critica este ceva binevenit si chiar necesar. Daca un articol nu trezeste reactii, fie ele negative sau pozitive, atunci a fost scris degeaba.
    Sa revin la comentariul tau - din pacate majoritatea elevilor/studentilor basarabeni au acest comportament, incercand sa fie cool, dupa cum ai scris si tu. Doar ca nu mai putem vorbi de "lasati-i in pace, timpul le rezolva pe toate..." timpul rezolva aceasta problema de cam 20 de ani! Oare nu e suficient? Si daca nu, cat ar mai trebui sa treaca? Nu sunt de acord cu tine in privinta "aceasta e cultura noastra, a basarabenilor". O cultura hibrida, rusificata, schilodita - asta sa fie oare cultura pe care ne-o dorim?
    Intre timp am mai scris un articol pe care iti sugerez sa-l citesti. Eu nu vreau sa scuip pe cei care vorbesc asa, dar nici nu pot sa le dau dreptate. Pur si simplu acum nimeni nu ne mai impune sa vorbim ruseste, dar noi continuam sa facem acest lucru. De ce?
    Imi aduc aminte de betiile nostre, Sergiule :)) Si ma mandresc ca sunt nascuta in Moldova asa cum se mandresc majoritatea dintre noi de locul nasterii. Si noi utilizam cuvinte specifice, dar erau strict intre noi, nu in public unde te aud o multime de oameni care isi fac pareri proaste despre un intreg popor, nu doar despre persoana respectiva.
    Asa ca nu ma supar sub nici o forma de comentariul tau, chiar te mai astept in vizita pe blog. Mai intra, prietenii sunt mereu bineveniti :)

    RăspundețiȘtergere
  20. atunci cand esti implicat direct intr-o chestiune, nu poti judeca obiectiv.
    Pro: Toate limbile, insa mai ales cele care se vorbesc in 2 sau mai multe tari se modifica treptat, apar noi cuvinte, sensul altora se schimba etc. Tinerii in special sunt cei care inventeaza noi cuvinte (asa eu evoluat limbile dintotdeauna, prin inventie, imprumut, schimbare de sens etc) si nu ar trebui sa-i acuzam pt creativitatea lor (de multe ori neortodoxa, intr-adevar)
    Contra: atunci cand esti intr-o tara in care se vorbeste limba engleza de exemplu, regulile de bun-simt iti spun sa folosesti limba engleza, pentru a fi inteles de toata lumea. Acum, sunt doua variante: ori ele nu stiu limba romana (dar ai spus ca sunt studente in Suceava, deci pica aceasta ipoteza) ori aveau ceva de ascuns si nu voiau sa fie intelese de ceilalti.

    RăspundețiȘtergere
  21. Intr-adevar, fetele sunt studente la Suceava. Limba romana o stiu cu siguranta, dar unora li se pare mai "cool" sa utilizeze rusisme pentru a atrage atentia asupra lor. Cel mai urat este ca pe langa conversatia banala redata de mine in articol, mai tarziu au inceput sa vorbeasca despre o doamna care era vospita blond si radeau de culoarea parului si de coafura ei. Acest lucru e total lipsit de bun simt!
    Stiu eu foarte bine ca doua limbi in contact isi formeaza un vocabular propriu, asta cercetez eu de ceva timp. Pur si simplu nu mai sunt justificate aceste rusisme din moment ce cunosti echiovaletul acestor cuvinte in limba ta materna.

    RăspundețiȘtergere
  22. De ce ascunzi adevarul despre tine? Ore tu cum ai fost? si poate mai esti..... Sincer, ma doare foarte mult sa te vad asa.... Cred ca ti-ai dat seama cine sunt...

    RăspundețiȘtergere
  23. nu ma ascund de nimeni cu atat mai putin de mine. Desigur, imi aduc aminte ca in liceu eram la fel de prostuta incat sa ma manifest in public diferit, utilizand rusisme, dar cu timpul te maurizezi. Articolul acesta n-a fost unul care sa judece, ci sa fie o povata pntru aceste fete. Poate si pentru mine. Ideea este ca m-am simtit foarte rusinata cand vedeam reactiile celor din jur la comportamentul lor si... asa era reacta altora cand procedam la fel. Nu mi-am dat sema in totalitate cine esti, semnan anonim, dar banuiesc.
    Blogul acesta e deschis tuturor, atat pentru a ma critica, dar si pentru a fi apreciata. Cine nu are gresel, cine nu se schimba? Si tu ai ramas aceeasi? Nu cred...

    RăspundețiȘtergere
  24. Fiecare are drumul sau si dreptul sa vorbeasca cum ii place,nimeni nu e ideal, poate cu timpul o sa scape si ele de aceste rusisme care sunt ft greu de starpit la basarebeni .Sunt sigura ca si tu in primul an de facultate vorbeai la fel si datorita mediului de aici te-ai schimbat.Daca ramaneai in Basarabia poate faceai in continuare parte din ,,eșecul unei societăți „moldovenești multiculturale și plurilingve”. Cine esti tu sa judeci pe cineva? un esec sters ,uitat?Haideti sa nu uitam de unde venim si sa fim intelegatori cu altii care nu reprezinta nimic altceva decat umbrele noastre din trecut !!.

    RăspundețiȘtergere